Verslag 30 september
Verslag van de vergadering van de Adviesraad Sociaal Domein (ASD) van de gemeente Aa en Hunze, gehouden op maandag 30 september 2024 op het gemeentehuis in Gieten.
Aanwezig:
Voorzitter: dhr. Meindert Krijnsen
Secretaris: dhr. Henk Koster
Leden van de ASD: mw. Gerry Bos, dhr. Duncan den Boer, mw. Ellen Diemers,
mw. Anne Kraanen, Mw. Rita Siegers, mw. Liesbeth Stolker
Ambtelijk secretaris: mw. Sabine de Groot
Namens gemeente: mw. Janet Dekker
Afwezig met kennisgeving: dhr. Tim Beijleveldt, dhr. Henk Wilms
1. Opening en vaststelling agenda
De voorzitter heet iedereen van harte welkom en opent de vergadering. De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.
2. Zaken voor overleg met de beleidsadviseurs:
a) Raadsvergaderingen.
Er zijn geen onderwerpen van het sociaal domein aan de orde geweest in de raadsvergaderingen.
b) LTA:
• Mw. Dekker meldt dat voorheen de maatschappelijk betrokken organisaties zoals Attenta, Impuls en Primah in aparte raadsvergaderingen werden behandeld, maar dat dit nu in één keer in één besloten raadsvergadering gebeurt.
• Op 3 oktober staat de re-integratieverordening opiniërend op de agenda. Mw. Stolker geeft aan dat ze niet bij deze raadsvergadering aanwezig kan zijn.
• Op 17 oktober staat de re-integratieverordening besluitvormend op de LTA, maar dhr. Wilts had in de werkgroep laten weten dat dit tegelijk met de kadernota in december wordt behandeld. Mw. Dekker vraagt dit na bij dhr. Wilts.
c) Informatie en voorlichtingsbijeenkomsten m.b.t. het sociaal domein.
Er is een bijeenkomst geweest over de onafhankelijke cliëntondersteuning. De klankbordgroep wordt binnenkort door de gemeente geïnformeerd over wat daaruit is gekomen.
d) Punten van de beleidsadviseur(s):
• Sociale kaart
Mw. Dekker laat weten dat de gemeente bezig is met een digitale sociale kaart te maken voor inwoners en professionals. Ze zijn gestart met een inventarisatieprocedure. Het is een grote klus en de gemeente krijgt hulp van een bedrijf die vaker hierbij ondersteund heeft. De hoop is om begin maart live te gaan en men is nog opzoek naar een pakkende naam.
Deze sociale kaart is niet een eenmalig iets wat gemaakt wordt, maar het wordt ook bijgehouden. Dit maakt het heel makkelijk zoeken naar wat er in de eigen omgeving is er kan gefilterd worden op welke voorzieningen er zijn. De toegankelijkheidsraad wordt in het traject meegenomen met betrekking tot de onderwerpen gebruiksvriendelijkheid en laaggeletterdheid.
In de gemeente Deventer werken ze met zo’n zelfde sociale kaart. Mw. Dekker stuurt een link, zodat de ASD kan zien hoe het er ongeveer uit komt te zien. https://www.deventerwijzer.nl/
• Stevige lokale teams (hervormingsagenda).
De gemeente heeft richtlijnen vanuit het rijk ontvangen. Het gaat niet alleen om de jeugdwet, maar ook om de Wmo en de participatiewet: het betreft het hele sociale domein. Nu wordt er geen hulpverlening gegeven door het sociale team, maar straks zijn we wel verplicht om dat te doen. In sessies met Attenta, Impuls en beleidsadviseurs worden alle onderwerpen bekeken en wordt er gekeken naar wat we goed doen en waar we nog stappen moeten zetten. Eigenlijk zitten we prima op koers, maar er resteren zeker nog wel wat aandachtspuntjes.
• Evaluatie ‘Samen maak je de route!’
Dit is vorige week in het college geweest. Door ziekte heeft de ASD nog geen brief ontvangen, maar mw. Dekker kan alvast melden dat het college heeft ingestemd om Samen maak je de Route te laten zoals het is. De basis is er al, de evaluatie is positief, maar er zijn nog actiepunten die we moeten borgen.
Er is ook en link gelegd met de verlenging van Attenta. De opdracht wordt met 2 jaar verlengd. Dit geeft de gemeente de tijd om te kijken hoe stevige sociale teams neergezet kunnen worden. Vanaf januari 2027 moeten de stevige lokale teams er staan.
e) Vragen aan de beleidsadviseurs
• Wat is de stand van zaken m.b.t. de evaluatie van de adviesorganen
De gemeente is bezig met een evaluatie over burgerparticipatie. Er wordt nog gekeken naar hoe ze burgerparticipatie vorm gegeven gaat worden. De vraag is hoever een adviesorgaan daar nog in past. Er is een advies bij het college gelegd over burgerparticipatie, maar daar zijn de adviesraden niet in genoemd. De adviesorganen hebben een verbindende rol/taak en zijn daarom niet in het advies meegenomen. Er moet nog gekeken worden naar hoe ze naast elkaar kunnen bestaan en elkaar kunnen versterken. Omdat de adviesraden in dit advies niet apart genoemd worden is het niet aan de ASD aangeboden. Het stuk is wel openbaar en kan naar de ASD gestuurd worden.
Vanuit de ASD wordt aangegeven dat het interessant is dat de verschillende adviesraden op verschillende niveaus werken en adviseren. De Jongerenraad adviseert rechtstreeks aan de gemeenteraad, de ASD aan het college en de Toegankelijkheidsraad aan de ambtenaren.
De ASD heeft een mooie positie door het college advies te kunnen geven over beleid en verordeningen. In de raadsstukken worden de adviezen van de ASD altijd meegenomen en dit wordt ook door de gemeenteraad gewaardeerd. De Toegankelijkheidsraad zit meer op de uitvoering. Je moet elkaar niet voor de voeten lopen, maar kijken naar een vorm waarbij je elkaar kunt ondersteunen.
f) Openstaande punten
3. Bespreken notulen van de vergadering van 12 augustus 2024
De voorzitter heeft een vervangende tekst geschreven over het voorzitterschap bij agendapunt 8 en leest dit voor. De andere leden laten weten dat hij dit mooi verwoord heeft en akkoord te zijn met deze wijziging in het verslag.
Met deze aanpassing wordt het verslag vastgesteld.
Naar aanleiding van het verslag:
• Agendapunt 9: Mw. Diemers en dhr. Beijleveldt gaan samen met 2 ambtenaren de bijeenkomst voorbereiden, maar het is nog niet bekend om welke 2 ambtenaren het gaat. De ambtelijk secretaris heeft hier nog geen reactie op gekregen, maar zal het nogmaals navragen. De verwachting is dat mw. Dekker een van de ambtenaren is. In de werkgroep Wmo werden al leuke ideeën geopperd voor de bijeenkomt.
De actielijst wordt vastgesteld.
4. Ingekomen stukken
• Startdocument van opvang naar wonen.
Het startdocument wordt voor de volgende vergadering geagendeerd. Het verzoek aan alle ASD leden om het document te lezen. Mw. Siegers laat weten dat er in de werkgroep Wmo al aandacht aan besteed is. Ze deelt alvast haar gedachten over dit onderwerp.
• Uitnodiging Toegankelijkheidsraad
Ter info. Iedereen kan zich aanmelden als ze interesse hebben.
5. Uitgaande stukken
• Advies: kadernota inkomen, ontwikkeling werk 2025-2028.
• Advies: re-integratieverordening van de gemeente Aa en Hunze.
Beide adviezen zijn naar het college gestuurd. Alle ASD leden hebben hier al kennis van kunnen nemen.
6. Mededelingen en/of besluiten van het DB
• Concept vergaderrooster 2025: opmerkingen/verdere invulling door de werkgroepen
Er zijn geen opmerkingen over het vergaderrooster. De werkgroepen geven hun planning voor 2025 door aan de secretaris, zodat dit in het rooster opgenomen kan worden.
De ambtelijk secretaris vraagt na of de ASD gebruik kan maken van de commissiekamer in plaats van de raadzaal.
• Gesprek met de wethouder: ideeën voor gespreksonderondwerpen vanuit de ASD aandragen (welke) of de wethouder vragen of zij punten heeft die ze met de ASD zou willen bespreken
De ambtelijk secretaris meldt dat de wethouder niet op de geplande datum in december kan en stelt voor de vergadering te verplaatsen of de wethouder voor de januarivergadering uit te nodigen.
In voorgaande gesprekken met de wethouder is het niet gelukt de juiste modus te vinden om met elkaar in gesprek te gaan zonder te veel richtlijnen. Het werd niet echt een gesprek.
Het DB gaat dit eerst voorbereiden en komt erop terug.
• Stand van zaken sollicitatiecommissie
Na de vakantie is de advertentie in de u-vorm in de Schakel en op de website geplaatst. Daar zijn veel reactie op ontvangen. Er worden 11 gesprekken gevoerd en aantal geïnteresseerden zijn vanavond aanwezig om te kijken. Op dit moment wordt er gezocht naar 3 nieuwe leden.
• Exitgesprek met mw. Haveman
Het was een prettig gesprek tussen mw. Haveman, dhr. Krijnsen en dhr. Den Boer. Er volgt een samenvatting van het gesprek door dhr. Krijnsen met aanvullingen van dhr. Den Boer. Het verslagje met advies van mw. Haveman wordt bij de secretaris neergelegd. Het exitgesprek is een prettige manier om terug te kijken en daarover met elkaar in gesprek te gaan. Het is ook een goede afsluiting voor oud-leden.
• Vicevoorzitterschap
Zodra mw. Siegers voorzitter wordt, komt er een vacature vrij voor het vicevoorzitterschap. Dhr. Den Boer wordt voorgedragen als nieuwe vicevoorzitter. De ASD leden gaan unaniem akkoord met deze voordracht.
Dat betekent dat, zodra mw. Siegers de voorzittershamer van dhr. Krijnsen heeft overgenomen, dhr. den Boer de rol van vicevoorzitter op zich neemt.
7. Werkgroepen
a) Wmo
De werkgroep is bij elkaar geweest. Het verslag komt nog. Mw. Siegers vertelt kort welke onderwerpen besproken zijn.
b) Participatie
Op 17 september had de werkgroep een vergadering. Het verslag komt nog. Mw. Stolker vertelt kort wat er besproken is.
c) Jeugd
De nieuwe samenstelling van de werkgroep heeft veel informatie opgehaald bij de beleidsambtenaren. In een overleg zonder de beleidsambtenaren heeft de werkgroep het vooral gehad over de hervormingsagenda en nagedacht over vragen die ze kunnen stellen als de beleidsambtenaren er weer bij zijn.
8. Rondvraag
Mw. Diemers vraagt of iemand het bijhouden van de facebookpagina over wil nemen. De leden denken erover na. Mogelijk wil een van de nieuwe leden dit op gaan pakken.
9. Sluiting
De voorzitter bedankt iedereen voor zijn/haar inbreng en sluit de vergadering om 20.54 uur.
©SG 07-10-2024