Verslag 29 april 2024

Verslag van de vergadering van de Adviesraad Sociaal Domein (ASD) van de gemeente Aa en Hunze, gehouden op maandag 29 april 2024 op het gemeentehuis in Gieten.

Aanwezig:             
Voorzitter:            dhr. Meindert Krijnsen 
Secretaris:            dhr. Henk Koster 
Leden van de ASD:    dhr. Tim Beijleveldt, dhr. Duncan den Boer, mw. Gerry Bos, 
mw. Ellen Diemers, mw. Arlene Haveman, Mw. Rita Siegers,
mw. Liesbeth Stolker, dhr. Henk Wilms
Ambtelijk secretaris:    mw. Sabine de Groot                 
Namens gemeente:        mw. Janet Dekker 
Afwezig met kennisgeving:    dhr. Jan Berends, mw. Roelie Vis


1.    Opening en vaststelling agenda
De voorzitter heet iedereen van harte welkom. Mw. Bos geeft een update over de gezondheidssituatie van mw. Vis. 
Dhr. Berends heeft de voorzitter laten weten dat hij stopt met de ASD. De voorzitter vertelt hoe het met dhr. Berends gaat en waarom hij heeft besloten te stoppen. 
Als agendapunt 2 staat een gesprek met het Werkplein Drentsche Aa (WPDA), maar WPDA heeft dit af moeten zeggen omdat ze te weinig tijd hadden om zich goed voor te bereiden. Er wordt een nieuwe afspraak gemaakt. De agenda wordt vastgesteld.

2.    Gesprek met Werkplein Drentsche Aa (WPDA)
Er wordt voor dit gesprek een nieuwe datum gepland.

3.    Zaken voor overleg met de beleidsadviseurs:  
a)    Raadsvergaderingen
Afgelopen donderdag is het armoedebeleid in een informerende raadsbijeenkomst besproken. Mw. Stolker heeft digitaal naar de raadsbijeenkomst gekeken en geeft aan dat er geen nieuwe bijzonderheden te melden zijn. 
b)    Lange Termijn Agenda (LTA) 
De LTA wordt doorgenomen. Mw. Stolker meldt dat er op 25 april er een informerende raadsbijeenkomst over het armoedebeleid is geweest. Zelf is ze hierbij niet aanwezig geweest. Op de agenda van 30 mei staat het armoedebeleid als opiniërend vermeld en in juni komt het nieuwe beleid als besluitvormend op de agenda. 
c)     Informatie en voorlichtingsbijeenkomsten m.b.t. het sociaal domein
-    Op 30 mei staat het armoedebeleid opiniërend op de agenda van de gemeenteraad en eind juni besluitvormend. Het is voor de ASD belangrijk om bij de opiniërende bijeenkomst aanwezig te zijn.
-    Op 20 juni is er een informerende raadsbijeenkomst over het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Op 19 juni is er een bijeenkomst voor stakeholders en inwonersinitiatieven waarvoor de ASD ook een uitnodiging heeft ontvangen. Dit vindt plaats in Gieterveen. Het voorstel is dat dhr. Beijleveldt er naartoe gaat en om in de meivergadering te bespreken of nog een tweede ASD lid de bijeenkomst bijwoont. 
Mw. Dekker geeft aan dat beleidsadviseur mw. Roelfs graag in de oktober vergadering langs wil komen bij de ASD om een update te geven. De ambtelijk secretaris noteert dit agendapunt voor de oktober vergadering.
d)     Punten van de beleidsadviseur(s) 
•    Vraag m.b.t. de huisvesting van minderjarige asielzoekers:
Een van de vragen van Nidos (jeugdbescherming van vluchtelingen) vorig jaar was of er in onze gemeente geïnventariseerd zou kunnen worden of er binnen de gemeente kleinschalige passende huisvesting te realiseren is voor amv met status: wat is er met deze oproep gedaan?
Alle Drentse gemeenten hebben deze brief ontvangen. In de PRT (Provinciaal Regie Tafel), een overlegvorm waar alle vragen over asielzoekers en statushouders terechtkomen, is deze vraag behandeld. Via de PRT vindt er een evenredige verdeling plaats. Onze gemeente heeft bijvoorbeeld veel Oekraïense vluchtelingen opgenomen en andere gemeenten hebben weer meer andere doelgroepen opgenomen. Er is dus provinciaal geïnventariseerd. 
Er wordt gevraagd naar informatie over de gemeente Borger Odoorn. Mw. Dekker laat weten hier geen specifieke informatie over te hebben, maar dat de verdeling provinciaal goed loopt. Het zal misschien niet helemaal precies gelijk verdeeld zijn, maar iedere gemeente draagt zijn steentje bij. 
•    Aanbieden jaarverslag
Het eerste exemplaar van het jaarverslag 2023 wordt door de voorzitter aangeboden aan mw. Dekker, als zijnde onze contactambtenaar/ verbindingsmedewerker. 
e)    Vragen aan de beleidsadviseurs 
 Er zijn geen vragen aan de beleidsadviseur. 
f)    Openstaande punten
Er zijn geen openstaande punten.

4.    Bespreken notulen van de vergadering van 25 maart 2024
Bij punt 8 staat een typefoutje. Dit wordt gecorrigeerd in de definitieve versie. Met deze correctie wordt het verslag vastgesteld.
Naar aanleiding van het verslag wordt gevraagd of dhr. Wilms de werkgroep IDO (informatiepunt digitale overheid) ook de nieuwe vergaderdatum overneemt van mw. Bos. Dhr. Wilms neemt dit inderdaad over en als hij toch niet kan neemt dhr. Koster het over. 
De actielijst wordt doorgenomen en bijgewerkt.  
 
5.    Ingekomen stukken
•    Brief + rapport Evaluatie Wet Inburgering 2021 
De evaluatie wordt kort besproken. Er wordt besloten dat de werkgroep Participatie de beleidsadviseur uitnodigt voor een werkgroepoverleg om zich te laten voorlichten over hoe het proces verloopt en om gerichte vragen te stellen.  
•    Onderzoek minimaregelingen –Trendbureau Drenthe vraagt om medewerking 
Vanuit de agendacommissie is dhr. Den Boer gevraagd om namens de ASD hieraan mee te werken. De ambtelijk secretaris heeft doorgegeven dat er 1 of 2 leden mee willen werken aan het onderzoek. 
•    Uitnodiging WPDA voor ‘Startfest’ – 14 mei in Assen 
Dit evenement is de hele dag, maar het is niet nodig om de hele dag aanwezig te zijn. Het is een soort banenmarkt. Mw. Stolker is helaas verhinderd. Dhr. Krijnsen heeft zich al aangemeld.  

6.    Uitgaande stukken
•    Advies ASD m.b.t. de concept nota armoedebeleid 2024-2028
In de vorige vergadering is dit onderwerp besproken. Het advies is naar het college gestuurd en inmiddels hebben we al een reactie terug.
De PC regeling is voor de ASD een punt van aandacht. De ASD wil dat dit snel en goed geregeld wordt. Gebruik van één pc door meerdere kinderen in een gezin is niet gewenst. Wie een en ander bekostigd is voor de ASD minder van belang. De werkgroep Participatie gaat het antwoord van het college gebruiken om een vinger aan de pols te houden.  

7.    Mededelingen en/of besluiten van het DB
•    Adviesaanvraag over het nieuwe beleidskader werk en inkomen: Aankondiging.
Eind juni wordt de adviesaanvraag verwacht. De voorliggende vraag is wanneer we die kunnen behandelen, in de vergadering van juli of vervroegen we de vergadering van september?
Omdat er nu nog niets over inhoudelijke wijzigingen bekend is kan de ASD nog niet zeggen of ze in 4 weken al tot een advies kan komen. Er wordt besloten om de juli vergadering te verplaatsen naar 12 augustus. Mw. Bos en Mw. Diemers laten weten er dan helaas niet bij te kunnen zijn. 
•    Verspreiding jaarverslag
De lijst van vorig jaar wordt doorgenomen en er wordt een nieuwe verdeling gemaakt. Er wordt besloten om naast de gemeenteraad ook de politieke partijen per email een jaarverslag te sturen. Ook wordt besloten om verzorgingshuizen een papieren exemplaar te sturen. 
•    Sollicitatiecie ASD: wie wil er zitting in nemen? 
Mw. Siegers plant een overleg in met mw. Stolker en mw. Diemers om de stukken te bespreken. Het voorwerk wordt nu opgestart en het plan is om voor de zomervakantie de eerste werving te doen. 
•    Brainstormsessie ‘zichtbaarheid’:
o    Inplannen voor de septembervergadering?
o    Voorbereiding door de tijdelijke werkgroep die zich met dit onderwerp heeft beziggehouden?
We willen als ASD beter te vinden en makkelijker aan te spreken zijn. De werkgroep is gevraagd om hierover na te denken en dit onderwerp voor te bereiden. Er wordt afgesproken om hierover met elkaar te brainstormen tijdens de septembervergadering. Mw. Diemers en  dhr. Beijleveldt bereiden het voor en regelen een locatie voor deze vergadering.

8.    Voorbereiden volgende vergadering gesprek met Attenta
Er wordt afgesproken dat de ASD leden in het gesprek spontaan vragen kunnen gaan stellen over het proces van de toegang tot hulp- en dienstverlening. 

9.    Werkgroepen
a)    Wmo
De werkgroep komt op 13 mei weer bij elkaar.
Mw. Siegers is vanmiddag gebeld door iemand van Interzorg over de toegang tot en hulpverlening aan slechtzienden (voicemailbericht). Ze moet hem nog terugbellen en komt er later op terug.
b)    Participatie
De werkgroep heeft op 21 mei weer een vergadering.
Er wordt gesproken over het armoedepact en de rol van de ASD (geen deelnemer maar wel toehoorder en meespreker) om dit overleg weer goed van start te laten gaan. 
c)    Jeugd
De werkgroep zal de presentaties die ze van de beleidsadviseur mw. Schotpoort toegestuurd krijgen ter informatie doorsturen. De werkgroep is erg tevreden over hoe ze bijgepraat zijn. Er wordt voorgesteld om mw. Schotpoort uit te nodigen in de ASD-vergadering om ook voor de hele ASD een presentatie te geven over de hervormingsagenda. Dit wordt nader bezien.

10.     Rondvraag
•    Mw. Siegers heeft de subsidiebeschikking van Impuls doorgestuurd. Het viel op dat gemeente een aantal dingen benoemd waar ze extra aandacht voor vragen, maar dat er geen extra geld beschikbaar wordt gesteld. Mag er op een ander onderwerp dan iets minder gedaan worden? 
Dit onderwerp wordt opgepakt door werkgroep Wmo.
•    In het onderzoeksprogramma 2024 van de Rekenkamercommissie staat Laaggeletterdheid als thema op de agenda. 
•    De nieuwste leden wordt gevraagd een toestemmingsverklaring foto/video in te vullen, voor zover dit nog niet is gebeurd. 

Er wordt afscheid genomen van mw. Haveman. Haar eerste termijn is afgelopen en zij heeft besloten om te stoppen met de ASD en geen tweede termijn zitting te willen nemen in de adviesraad.  
 
11.    Sluiting
De voorzitter bedankt iedereen voor de mooie bijeenkomst. Hij sluit de vergadering om 20.37 uur. 


©SG 02-05-2024