Verslag 27 mei 2024

Verslag van de vergadering van de Adviesraad Sociaal Domein (ASD) van de gemeente Aa en Hunze, gehouden op maandag 27 mei 2024 op het gemeentehuis in Gieten.

Aanwezig:             
Voorzitter:            dhr. Meindert Krijnsen 
Secretaris:            dhr. Henk Koster 
Leden van de ASD:    dhr. Duncan den Boer, mw. Gerry Bos, mw. Ellen Diemers, 
Mw. Rita Siegers, mw. Liesbeth Stolker, dhr. Henk Wilms
Ambtelijk secretaris:    mw. Sabine de Groot                 
Namens gemeente:        mw. Janet Dekker 
Afwezig met kennisgeving:    dhr. Tim Beijleveldt


1.    Opening en vaststelling agenda
De voorzitter heet iedereen van harte welkom. Dhr. Beijleveldt heeft zich afgemeld voor deze vergadering. 
Dhr. Krijnsen staat stil bij het toch nog plotselinge overlijden van onze zeer gewaardeerde collega mw. Vis.
De agenda wordt vastgesteld.

2.    Gesprek met Attenta
Vanavond zijn mw. Loeki Posthumus en mw. Jessica Hebels van Attenta aangeschoven om te vertellen over de procesgang bij een bij Attenta binnenkomende wens/hulpvraag.
Directeur Bert Benthem zit op de publieke tribune. 
Een inwoner belt Attenta met een (soms erg specifieke) wens/hulpvraag. Daarop volgt een huisbezoek om de vraag en situatie zo goed mogelijk in kaart te brengen. Attenta voert daarbij een uitgebreid gesprek met de cliënt over alle levensgebieden: dit om een zo breed mogelijk beeld te krijgen en daarmee de onderliggende behoefte of vraag op tafel te krijgen. Soms is er iets anders nodig of zijn er meer opties dan waar de cliënt in eerste instantie om vraagt of denkt nodig te hebben. Het gesprek gaat niet over het toe- of afwijzen, maar om erachter te komen wat de werkelijke behoefte van de inwoner is. Er wordt gekeken of er sprake is van onderliggende problematiek en waarom de vraag wordt gesteld. 
Attenta probeert tot een zo goed mogelijke afstemming tussen wens en mogelijkheden te komen. Attenta staat open voor de wens van de inwoner, maar kijkt wel verder naar wat er allemaal mogelijk is en naar wat mogelijk passender is. Een voorbeeld is de specifieke wensvraag naar een scootmobiel met 4 wielen omdat men denkt dat dit stabieler is. Een andere scootmobiel (of andere oplossing) kan misschien wel passender zijn voor deze persoon. Het is daarbij belangrijk om aan verwachtingsmanagement te doen. 
Het is voor Attenta belangrijk om goed te luisteren naar wat de ander te zeggen heeft. Als iemand iets niet meer kan dan zit daar vaak een emotie onder. Het is goed om daarbij stil te staan. Omdat Attenta vanuit aandacht en betrokkenheid het gesprek in gaat zijn de mensen bijna altijd bereidt bereid om uit te leggen wat er speelt. Dit helpt ook de nervositeit te verminderen die sommige mensen  hebben om het gesprek over een wens/hulpvraag aan te gaan. 
Het gebeurt wel eens dat in een eerste gesprek ontdekt wordt dat de ziektewet (wij veronderstellen dat de dames hier de ziektekostenverzekering bedoelen) bovenliggend is. Attenta kan in dat geval zelf niets voor de cliënt betekenen, maar ze vragen dan wel of het de cliënt zelf lukt om daarachteraan te bellen of dat familie dit voor ze kan doen. Lukt dit niet dan betrekken ze Impuls erbij en soms kijkt Attenta of zij toch zelf nog wat kunnen doen. 
Om het netwerk van de cliënt in beeld te krijgen en te achterhalen of het netwerk bereid is iets te doen wordt in het gesprek met de cliënt hiernaar gevraagd. Het begint al bij simpele dingen als wie zet de container buiten of wie doet de tuin. Als het netwerk iets kan betekenen wordt het netwerk uitgenodigd om te bespreken wat het ze kunnen en willen oppakken. Er wordt vaak groot gedacht, maar incidenteel iets oppakken of bijvoorbeeld alleen de administratie overnemen kan al heel waardevol zijn. 
De huisbezoeken die Attenta doet kosten veel tijd, maar leveren ook veel meer op. Ze zien veel en ze zien de huissituatie. 
Al bij binnenkomst zien ze hoe iemand loopt of hoe het bijvoorbeeld gaat met koffie zetten. Ook komt het gesprek dan makkelijker opgang en werk je eerst aan de samenwerkingsrelatie voor je echt aan het brede gesprek begint. 
De ASD bedankt mw. Posthumus, mw. Hebels en dhr. Benthem voor het informatieve gesprek. 

3.    Zaken voor overleg met de beleidsadviseurs: 
a)    Raadsvergaderingen
Aanstaande donderdag staat het armoedebeleid opiniërend op de agenda van de gemeenteraad. 
b)    LTA (en wie gaat wanneer waar heen) 
De laatste LTA is met alles tot aan de zomer vastgesteld en al in de vorige vergadering behandeld. De LTA voor de tweede helft van het jaar wordt nog opgesteld.
Op 19 juni is de bijeenkomst over GALA/IZA. Vorige vergadering had dhr. Beijleveldt al aangegeven hiernaartoe te gaan. Er wordt afgesproken dat mw. Diemers ook naar deze bijeenkomst gaat.
c)    Informatie en voorlichtingsbijeenkomsten m.b.t. het sociaal domein
Geen aanvullingen op vorige keer. 
d)    Punten van de beleidsadviseur(s) 
-    Cliëntervaringsonderzoek Wmo
De ASD heeft vandaag een brief ontvangen met de uitkomsten van het Cliëntervaringsonderzoek over de Wmo. Er was een heel hoge respons, fors hoger dan het landelijk gemiddelde. De waardering schommelt een beetje, maar is vergelijkbaar met voorgaande jaren. De vragen die gesteld worden zijn landelijk en Aa en Hunze heeft, toen dit een aantal jaren geleden mogelijk werd, daar zelf 4 vragen aan toegevoegd. Inmiddels is er meer vrijheid om de vragenlijst op een eigen manier op te stellen, maar een aangepaste vragenlijst is lastig te vergelijken met voorgaande jaren en met andere gemeenten.  
Voor Jeugd loopt het Cliëntervaringsonderzoek nog, maar dit is veel lastiger qua respons omdat er toestemming gevraagd moet worden bij bepaalde leeftijden. Je hebt te maken met meerdere doelgroepen die op verschillende manieren benaderd moeten worden, waardoor het complexer wordt. Zo gaat bij de jeugd van 0-12 jaar de correspondentie via de ouders, bij jeugd van 12-16 jaar gaat dit gezamenlijk en vanaf 16 jaar is de jongere zelf verantwoordelijk.  
-    Jaarrekening Attenta 2023
Vandaag heeft de ASD ook een afschrift ontvangen van de jaarrekening van Attenta. De meeste leden hebben hier nog niet naar kunnen kijken.
e)    Vragen aan de beleidsadviseurs 
-    Mantelzorg app 
Mw. Siegers vraagt of de app die in Tynaarlo wordt gebruikt ook in Aa en Hunze gebruikt gaat worden. Deze app wordt ook in Aa en Hunze gebruikt. Mantelzorgers zijn steeds vaker werkende mantelzorgers en dan lukt het vaak niet om binnen kantooruren te bellen. Via deze app kunnen ze dan veel makkelijker vragen stellen en informatie vinden. De app is al te downloaden, maar is nog niet te gebruiken. Het wordt nog gepromoot en als het zover is dan komt er nog meer informatie over. 
f)    Openstaande punten
Geen.

4.    Bespreken notulen van de vergadering van 29 april 2024 
De notulen worden ongewijzigd vastgesteld.
De actielijst wordt doorgenomen en bijgewerkt. Naar aanleiding van de actielijst:
-    De evaluatie van Facebook wordt verplaatst. Mw. Diemers heeft dit nog te kort geleden op zich genomen om dit nu al te kunnen bespreken.
-    Startfest: dhr. Krijnsen is hier naartoe geweest. Er waren veel standjes en bedrijven.

5.    Ingekomen stukken
De afgelopen dagen is een aantal stukken binnengekomen, die daardoor nog niet op de agenda terecht zijn gekomen 
•    Jaarrekening Attenta 2023: De werkgroepen kijken hiernaar en als er een aanleiding is om dit voor de hele ASD te agenderen dan wordt dit via het DB-overleg opgepakt. 
•    Adviesaanvraag re-integratie verordening: de werkgroep Participatie pakt dit op tegelijk met het beleidskader dat eind juni wordt verwacht. Op 24 juni is er een informatiebijeenkomst en dit valt tegelijk met de ASD-vergadering. De werkgroep heeft afgesproken dat mw. Stolker namens de ASD naar de bijeenkomst gaat.
•    Cliëntervaringsonderzoek Wmo: dit is al kort besproken bij agendapunt 3.
•    Berenschot organiseert een bijeenkomst over acute zorg op 10 juni in Assen: ter kennisname. 
•    Gezonde Marke Event over Regioplan GALA/IZA op 6 juni. Wie kan naar deze bijeenkomst? Het is een belangrijk onderwerp voor de ASD.
•    Dhr. Koster geeft aan dat de Koepel een Apk-keuring voor adviesraden heeft. Met het oog op de brainstormsessie over zichtbaarheid in september zou dit misschien een mooie aanvulling kunnen zijn. Het DB gaat zich hierover buigen.
•    Online-bijeenkomsten clientondersteuning. Mw. Diemers kan in juni de bijeenkomst bijwonen en mw. Siegers de bijeenkomst in juli.

6.    Uitgaande stukken
•    Geen.

7.    Mededelingen en/of besluiten van het DB
•    Nieuwe datum inleiding door het WPDA: voorstel is dit in de novembervergadering te doen 
Dit is akkoord. Mw. Stolker gaat WPDA voor de novembervergadering vragen.
•    Presentatie Jeugdbeleid/Hervormingsagenda door Marith Schotpoort: voorstel is dit in  de decembervergadering te doen (mits Marith dan ook kan)
Dit is akkoord. Dhr. Koster nodigt haar uit. 
•    Verspreiding jaarverslagen: ’t Maandhoes (Gasselte) en Dekelhem (Gieten) moet nog geregeld worden (gebracht)
Mw. Bos pakt dit op.
•    Op voordracht van de sollicitatiecommissie stelt het DB voor mevr. Anne Kraanen te benoemen tot lid van de ASD
Alle leden gaan akkoord met de benoeming van mw. Kraanen. Ze schuift direct aan en stelt zich voor.
•    Stand van zaken m.b.t. de overige vacatures
Op 28 mei kijkt de sollicitatiecommissie naar de stukken van de vorige sollicitatieronde. De bedoeling is dat de vacature nog voor de zomer uitgezet wordt.

8.    Voorbereiden volgende vergadering gesprek met Impuls
Carin de Jonge van Impuls zal een presentatie geven en uitleggen wat Impuls allemaal doet met name rondom preventie. Vandaaruit kan het gesprek ontstaan en vragen gesteld worden. Het is niet nodig een lijst met vragen op te stellen. 

9.    Werkgroepen
a)    Wmo
Mw. Siegers geeft aan dat het een goede vergadering was waarbij ze door de gemeente over allerlei onderwerpen werd bijgepraat. 
b)    Participatie
Het verslag is dit weekend rondgestuurd. Een paar punten om hier te bespreken zijn:
-    De re-integratieverordening hebben we vandaag ontvangen.
-    Er is wat onduidelijkheid over de rol van de beleidsmedewerker Inburgering in de werkgroep Participatie. Er is afgesproken dat ze niet elke vergadering aanwezig is, maar tussendoor kan de werkgroep haar wel vragen stellen. 
c)    Jeugd
Het verslag is in de vorige vergadering al kort besproken. 

10.    Rondvraag
Mw. Siegers meldt dat ze 3 weken met vakantie gaat.

11.    Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 20.42 uur. 
 
©SG 30-05-2024