Verslag 26 februari 2024

Verslag van de vergadering van de Adviesraad Sociaal Domein (ASD) van de gemeente Aa en Hunze, gehouden op maandag 26 februari 2024 op het gemeentehuis in Gieten.

Aanwezig:             
Voorzitter:            dhr. Meindert Krijnsen 
Secretaris:            dhr. Henk Koster 
Leden van de ASD:    dhr. Tim Beijleveldt, dhr. Duncan den Boer, mw. Gerry Bos, 
mw. Ellen Diemers, mw. Arlene Haveman (t/m punt 2), Mw. Rita Siegers,
mw. Liesbeth Stolker, en dhr. Henk Wilms 
Ambtelijk secretaris:    mw. Sabine de Groot                 
Namens gemeente:        -         
Afwezig met kennisgeving:    dhr. Jan Berends, mw. Roelie Vis


1.    Opening en vaststelling agenda
De voorzitter heet iedereen van harte welkom op deze vergadering. Hij geeft een korte toelichting op de afwezigheid van twee leden. De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

2.    Het AVE-model, in gesprek met dhr. Y. de Boer.
Dhr. Y. de Boer wordt welkom geheten en hij stelt zich kort voor. 
Dhr. De Boer is sinds 1 juli 2023 bij de gemeente in dienst als Regisseur complexe zaken zorg en veiligheid. Met 2 collega’s houdt hij zich bezig met de Openbare orde en veiligheid.
Met behulp van een presentatie en een uitwerking van het model vertelt dhr. De Boer wat het AVE-model is. AVE staat voor Aanpak Voorkomen Escalatie. Het doel is het voorkomen dat een dreigende situatie escaleert en het beperken en beëindigen van een escalerende situatie. 
Het is een model dat een aantal jaren geleden is geïntroduceerd en gestart in Leeuwarden. Gemeente Aa en Hunze is de eerste gemeente in Drenthe die ermee ging werken. Inmiddels zijn er verschillende gemeenten die met dit model werken. 
De ervaring van dhr. De Boer is dat het een mooie meetlat is waar je zit in de hulpverlening en of je moet op- of afschalen. Het is helpend in de samenwerking tussen de gemeente, politie, justitie en hulpverlening.
Het AVE-model gaat uit van een Pyramide: 80-15-5, 
-    80% redt zichzelf, 
-    15% heeft behapbare problemen
-    5% heeft grote problemen. 
Van die 5% heeft 0,5% zeer complexe en domein overstijgende problematiek. 
Er zijn vier fasen in het AVE-model: AVE 1 , AVE 2, AVE 3 en AVE 4. Door middel van voorbeelden wordt uitgelegd hoe het proces in zijn werk gaat en wat het verschil is tussen casusregie en procesregie. 
Aanvulling van dhr. De Boer: Het verschil tussen casus- en procesregie is gelegen in het feit dat een casus bij casusregie bij een uitvoerende organisatie, zoals Attenta of Impuls wordt belegd. Procesregie houdt in dat een uitvoerende organisatie of gemeente als procesregisseur kan worden aangesteld. De procesregisseur stuurt het proces aan en legt verbinding met de onderling betrokken partijen. De procesregisseur is dan verantwoordelijk voor het proces. 
De leden van de adviesraad krijgen de presentatie, een handreiking van het model en de uitwerking ervan nog per mail toegestuurd. 
Binnenkort komt er een evaluatie over het gebruik van het AVE-model. Dhr. De Boer biedt aan om als de evaluatie is afgerond nogmaals aan te schuiven bij de vergadering om de adviesraad hierover te informeren. 

3.    Zaken voor overleg met de beleidsadviseurs:  
a)    Raadsvergaderingen
-
b)    LTA 
De LTA wordt doorgenomen.
-    Mw. Bos gaat 29 februari naar de informerende bijeenkomst op locatie over de Samenwerking NMD. En op 14 maart gaat ze naar de informerende bijeenkomst over veiligheid waar een link ligt met jeugd met betrekking tot drugsgebruik.
-    Op 18 april staat het extern onderzoek Evaluatie Wet Inburgering op de agenda. De ASD ontvangt over dit onderwerp nog een brief. 
-    De Actualisatie Participatiewet staat op 27 juni op de agenda. De ASD houdt dit in de gaten.
c)    Informatie en voorlichtingsbijeenkomsten m.b.t. het sociaal domein
-
d)    Punten van de beleidsadviseur(s) 
-
e)    Vragen aan de beleidsadviseurs 
•    Hoe zit het met de samenhang tussen de evaluatie van ‘Samen maken we de route’ en de evaluatie van Attenta?
De beleidsadviseur is vanwege ziekte niet aanwezig. Ze heeft voorafgaand aan de vergadering per mail geantwoord op deze vraag. De ambtelijk secretaris leest voor:
‘In 2021 is er een opdracht voor Attenta geformuleerd die tot en met 2023 liep met de mogelijkheid tot verlenging. We hebben de opdracht verlengd tot 2025, omdat er tal van ontwikkelingen zijn die van invloed zijn op een nieuwe opdracht. Denk aan de uitwerking van de Hervormingsagenda Jeugd, waar gesproken wordt over stevige sociale teams waar ook lichte hulpverlening plaatsvindt, de uitvoering van IZA/GALA in onze gemeente. Daarnaast willen we natuurlijk de afgelopen periode evalueren.
Daarnaast is een bureau bezig met de evaluatie van Samen Maak je de Route (SMJDR), op basis van de evaluatie van de vijf leidende principes van SMJDR.  Hoe heeft deze andere manier van denken, organiseren en doen in de praktijk uitgepakt. Ook de uitkomsten hiervan kunnen we meenemen in de nieuwe opdracht aan Attenta.’
De evaluatie van Samen maak je de Route wordt dus eerst afgerond en de uitkomsten worden meegenomen in de evaluatie van Attenta. 
f)    Openstaande punten
-

4.    Bespreken notulen van de vergadering van 29 januari 2024
Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld. De actielijst wordt doorgenomen en bijgewerkt.
Naar aanleiding van de actielijst:
- Het actiepunt bij werkgroep participatie over RKC armoedebeleid kan van de lijst. Opmerking van de werkgroep is dat het raar is dat de gemeente er niets mee heeft gedaan.
- Het actiepunt bij werkgroep participatie over Stichting Urgente Noden kan van de lijst. De werkgroep heeft erover gesproken met mw. Van Esveld en dhr. Wilts. Er wordt bij de herijking van het armoedebeleid gekeken naar het nut van deze stichting voor Aa en Hunze. De stichting heeft zelf ook al contact gelegd met de gemeente.
- Mw. Diemers meldt dat voor komende maandag een afspraak staat met de jongerenwerker.  
 
5.    Ingekomen stukken
•    Cliënten in de Participatiewet (ter kennisname)
Mw. Stolker geeft een toelichting op deze brief. Hij is afkomstig van Netwerk cliëntenraden…. De groep bestaat al jaren en mw. Stolker is aanwezig bij 3 van de 4 vergaderingen per jaar. In andere gemeenten is het soms lang niet zo goed geregeld als bij onze adviesraad. In het netwerk komt met regelmaat voor dat ze aandacht hebben voor Wmo en jeugd, maar participatie minder in beeld is. Bij veel advies-/cliëntenraden is participatie een ondergeschoven kindje. Bij ons is dat niet het geval.
•    Projectplan OCO 2024 (bijlage 04, ter kennisname)
Impuls heeft een projectplan opgesteld waar nu een hamerslag op is gegeven door de gemeente. Er worden twee bijeenkomsten georganiseerd en de ASD wordt voor 1 daarvan uitgenodigd. Na de bijeenkomsten wordt de klankbordgroep bijeen geroepen. Dat is afgesproken in de werkgroep Wmo. Vanuit de ASD zitten er de volgende leden in: Mw. Diemers, mw. Stolker, mw Bos en mw Siegers. De OCO is voor de ASD een heel belangrijk punt.
•      Verslag klankbordgroep Mantelzorg
Het verslag is helder. Dhr. Den Boer laat weten dat mw. C. De Jonge op 24 juni een presentatie komt geven over Impuls en dan met name over preventie.
•     Uitnodiging bijeenkomst NDM 19 maart in Norg 
Deze bijeenkomst valt samen met de bijeenkomst over de NMD in Assen. De bijeenkomst in Assen gaat daarom niet door. Er wordt besloten dat mw. Bos en dhr. Beijleveldt naar deze bijeenkomst gaan. De ambtelijk secretaris geeft hun aanmelding door.

6.    Uitgaande stukken
•    Geen uitgaande stukken.

7.    Mededelingen en/of besluiten van het DB
•    Voorbereiding gesprek met wethouder Ten Brink (maart-vergadering, op basis van ‘Samen maak je de route’:
Iedereen heeft de bijlage met mogelijke bespreekpunten ontvangen. Het werkgroepje wordt gecomplimenteerd dat ze op zo’n korte termijn dit stuk uitgewerkt hebben. 
De mogelijke bespreekpunten worden besproken en er wordt nagedacht over op welke manier deze vragen aan de wethouder te stellen. Er wordt besloten om een korte samenvatting van de hoofdvragen bij dit document te maken en deze naar de wethouder te sturen. Mw. Diemers maakt de samenvatting en stuurt dit naar de ambtelijk secretaris. De ambtelijk secretaris stuurt de samenvatting eerst naar de ASD leden zodat er nog op gereageerd kan worden. Daarna stuurt ze het naar de wethouder.
•    Bespreking concept Jaarverslag ASD v3 
Het jaarverslag wordt besproken. De reacties zijn dat het een helder en uitgebreid jaarverslag is. Op pagina 2 staat een alinea er twee keer in. De secretaris nodigt iedereen uit om er nog eens kritisch naar te kijken. De volgende vergadering komt dan de definitieve versie op de agenda ter vaststelling. Er wordt nog opgemerkt dat het jaarverslag ook in dorpshuizen komt te liggen en dat een wit voorkantje dan minder goed opvalt. Er wordt nagedacht of het een andere kleur moet krijgen. Op wit is het logo wel goed zichtbaar. 

8.    Voorbereiden gesprekken/inleiders
•    Wethouder – maart: Dit wordt al voorbereid
•    WPDA – april: Werkgroep participatie bereidt dit voor. 
•    Attenta – mei: Mw. Vis regelt dit, maar is vanavond afwezig. 
•    Impuls – juni: Dhr. Den Boer heeft bevestigd dat Impuls komt. Er wordt een volgende vergadering gekeken naar de voorbereiding. 

9.    Werkgroepen
a)    Wmo
Het verslag van 5 februari zat als bijlage bij de agenda. Er zijn hier geen opmerking over.
b)    Participatie
Iedereen heeft het verslag ontvangen. Er wordt gevraagd of het onderwerp Oekraïners alleen bij de werkgroep Participatie op de agenda staat. En of werkgroep Jeugd hier ook nog vragen over moet stellen aangezien het om veel gezinnen en kinderen gaat. Er is vaker overlap tussen de werkgroepen. De werkgroepen en ambtenaren hebben hier oog voor en proberen alle werkgroepen te informeren en te betrekken bij een relevant onderwerp. Voor bepaalde onderwerpen worden ook ad hoc werkgroepen gevormd met leden uit verschillende werkgroepen.
Het is een belangrijke week voor de werkgroep Participatie omdat morgen de armoedenota om de inhoud gezamenlijk door te nemen.
c)    Jeugd
Er zijn geen opmerkingen over het verslag. Dit was de eerste keer dat de werkgroep in deze samenstelling vergaderd heeft. Dhr. Koster is tijdelijk voorzitter.

10.     Rondvraag
•    Mw. Bos laat weten dat ze komende tijd vanwege privéomstandigheden minder beschikbaar is.
•    Dhr. Krijnsen heeft in de krant een bericht gezien over de Global Goals. In het verleden heeft de adviesraad geadviseerd over het Platform Global Goals. Op dit moment wordt besloten om niets met dit onderwerp te doen.
•    Dhr. Krijnsen vertelt over wat hij gelezen heeft over het pasjessysteem in Assen. Hij vraagt wat de ASD hiervan vindt. Er wordt kort over gesproken en een van de leden geeft aan dat het eigenlijk schandalig is dat een voedselbank nodig is. Dit is een onderwerp om in de gaten te houden maar de ASD heeft geen invloed op landelijk beleid en de hoogte van uitkeringen.

11.    Sluiting
De voorzitter bedankt iedereen voor de mooie bijeenkomst. Hij sluit de vergadering om 20.57 uur. 


©SG 01-02-2024