Verslag 25 november


Verslag van de vergadering van de Adviesraad Sociaal Domein (ASD) van de gemeente Aa en Hunze, gehouden op maandag 25 november 2024 op het gemeentehuis in Gieten.

Aanwezig:             
Voorzitter:            Mw. Rita Siegers
Secretaris:            -
Leden van de ASD:    dhr. Tim Beijleveldt, dhr. Duncan den Boer, mw. Gerry Bos,
mw. Ellen Diemers, mw. Anne Kraanen, mw. Janneke Pit, dhr. Bart Plaatje, dhr. Marthijs Ruben, dhr. Geert van der Schuur, mw. Liesbeth Stolker, 
dhr. Henk Wilms
Ambtelijk secretaris:    mw. Sabine de Groot                 
Namens gemeente:        mw. Janet Dekker
Afwezig met kennisgeving:    dhr. Henk Koster 


1.    Opening, welkom nieuwe leden en vaststelling agenda.
De voorzitter heet iedereen van harte welkom, met name de 4 nieuwe leden. 
Dhr. Koster is afwezig. Agendapunt 2 vervalt vanwege ziekte van dhr. Hoogendijk. Dit gesprek wordt verplaatst naar een andere datum. De agenda wordt vastgesteld.

2.    Gesprek met Mark Hoogendijk van het WPDA
Er wordt in het nieuwe jaar een nieuwe afspraak gepland. 

3.    Introductie en kennismaking met de nieuwe ASD-leden
De ASD heeft in de vorige vergadering 4 nieuwe leden benoemd. dhr. Van der Schuur, dhr. Plaatje, dhr. Ruben en mw. Pit worden door de voorzitter geïntroduceerd. Er volgt een voorstelrondje waarin iedereen zich voorstelt.
De nieuwe leden zijn in overleg verdeeld over de werkgroepen:
Dhr. Van der Schuur – werkgroep Participatie
Dhr. Ruben – werkgroep Wmo
Mw. Pit – werkgroep Wmo
Dhr. Plaatje – werkgroep Participatie
De voorzitter adviseert de nieuwe leden iemand uit de werkgroep te vragen om hun bij te praten en in te werken. 

4.    Zaken voor overleg met de beleidsadviseurs: 
a)    Raadsvergaderingen 
-    Begroting 2025 van de gemeente
De begroting voor 2025 in is 2 delen besproken in de gemeenteraad, eerst opiniërend en de week erop besluitvormend. Voor de ASD is de begroting interessant omdat meer dan 40% van de begroting over het sociaal domein gaat. Over de pijler 2 Samen leven waarin veel van het sociaal domein is ondergebracht zijn geen moties of amendementen ingediend. Dit is heel positief en de gemeente kan dus aan de slag met het vastgestelde beleid. 
-    Bezuinigingen/ ombuigingen
Als je kijkt in de beleidsstukken dan kun je zien welke bezuinigingen daarin benoemd staan. Mw. Dekker geeft aan dat de gemeente dit geen bezuinigingen noemt, maar ombuigingen. 
Er wordt gesproken over een zogenoemd ravijnjaar voor gemeenten in 2026, de bijdrage van het rijk daalt fors. Dit zal Aa en Hunze waarschijnlijk ook raken. Nu kan de gemeente de kosten voor onder andere jeugdzorg nog behappen dekken door het ze aan te vullen met incidentele middelen. Dhr. Plaatje geeft aan dat er veel te halen valt met preventie. Mw. Dekker laat weten dat daar de focus ook op ligt.  
b)    LTA: welke zaken zijn van belang voor de ASD 
-    De raadsbijeenkomst op 19 december over de grote instellingen is een besloten informerende raadsbijeenkomst. De ASD kan deze gesubsidieerde organisaties ook zelf uitnodigen voor een vergadering. En dat gebeurt ook regelmatig.
-    Op 21 november was er een informerende raadsbijeenkomst over bestaanszekerheid. 
Mw. Dekker: Met CMO STAMM hebben we is gekeken naar hoe we het doen in de gemeente. Over het algemeen is het beeld dat mensen tevreden zijn. Op verschillende onderwerpen heeft team Samenleving in groepjes wat kunnen vertellen over Gezondheid en Sport, Opgroeien, Sociale Basis en Sociale activering. De rode draad van de bijeenkomst was: “wat doen we toch veel activiteiten in deze gemeente”. 
-    Komende donderdag 28 november staat het actualiseren van de beleidskaders Participatiewet opiniërend op de agenda van de gemeenteraad en op 12 december besluitvormend.
-    Op 16 januari staat het vaststellen van de re-integratieverordening Participatiewet opiniërend op de agenda van de raad en op 30 januari besluitvormend.
Dit alles is wel onder voorbehoud. 
c)    Informatie en voorlichtingsbijeenkomsten m.b.t. het sociaal domein
-    
d)    Punten van de beleidsadviseur(s) 
-    Project dienstverlening
Mw. Dekker vertelt over het project dienstverlening. De gemeente was begonnen met het proces rondom meldingen openbare ruimte (MOR) en daarna is in het voorjaar begonnen met een klantreis om naar het proces van de gehandicaptenparkeerkaart te kijken. Hierbij wordt aandacht besteed aan hoe inwoners vinden dat het gaat en wat ze ervaren. Er wordt met een andere bril gekeken. Zo is naar aanleiding daarvan het bordje gehandicaptenparkeerplaats verplaatst naar een parkeerplaats naast de draaideur. Er ligt een rapport en dit rapport wordt in de werkgroep Wmo verder toegelicht.
-    De verordening Wmo en Jeugdhulp wordt toch binnenkort aangepast. Er wordt voor de vaststelling door de gemeenteraad gekoerst op 1 juli. Aandachtspunten daarbij zijn Persoonsgebonden Budget (pgb), begripsbepaling en woningaanpassing.
Na deze aanpassing van de verordening zullen opnieuw wijzigingen nodig zijn in verband met de inkoop van Jeugdhulp en Wmo. 
e)    Vragen aan de beleidsadviseurs:
-    Mw. Stolker geeft aan dat vanavond ook een online informatiebijeenkomst van het WPDA  is over de gemeentepolis zorgverzekering. Ze vraagt of er een mogelijkheid is om dit terug te kijken of de informatie doorgestuurd te krijgen. Mw. Dekker zal dit navragen bij dhr. Wilts.
f)    Openstaande punten: geen

5.    Bespreken notulen van de vergadering van 28 oktober 2024
In het verslag staat bij het punt over werkgroep Participatie een zin die niet klopt. Deze zin wordt uit het verslag gehaald. Daarnaast is een onjuist jaartal opgenomen over de doelstelling met betrekking tot daklozenopvang. Mevrouw De Groot informeert bij mevrouw Dekker naar het juiste jaartal.
Met deze aanpassingen wordt het verslag vastgesteld.
Naar aanleiding van het verslag:
De begroting voor 2025 van de ASD is naar de gemeente gestuurd en daar hebben we een akkoord op gekregen. De gegevens worden verwerkt.
De actielijst wordt doorgenomen en vastgesteld. De actie op naam van Klaas Heeres wordt verwijderd en aan met name de nieuwe leden wordt gevraagd of één (of meer) van hen het onderwerp communicatie (inclusief facebook) wil oppakken.

6.    Ingekomen stukken
•    Participatienota evaluatie dorpshuizenbeleid: ter kennisname
•    Beleidsbegroting 2025 Aa en Hunze
De werkgroepen blijven dit volgen. 
•    Reactie college op advies concept kadernota "inkomen, ontwikkeling en werk"
Het college is erg meegaand met het advies van de ASD. 
•    Reactie college op advies concept re-integratieverordening Participatiewet 2024 
Idem. 
De adviezen gaan ook mee naar de raadsstukken. De gemeenteraad kan dus zien dat we voor het opstellen van het advies kritisch naar de stukken gekeken hebben.
In aanvulling daarop laat de voorzitter weten dat de wethouder akkoord is met het plaatsen van de reacties van het college op de adviezen van de ASD op de website. Het is nog wel even uitzoeken hoe we dit oppakken, want dit mag nog niet geplaatst worden voor de gemeenteraad ook de stukken heeft. Daarmee zou het gemeentelijk beleidsproces doorbroken kunnen worden.

7.    Uitgaande stukken: geen

8.    Mededelingen en/of besluiten van het DB
•    Gebruik Commissiekamer i.p.v. de raadszaal blijkt geen optie i.v.m. het structurele gebruik op de maandagavond door Gemeentebelangen
Het leek een deel van de leden prettiger om dichterbij elkaar te kunnen zitten. In de raadzaal is de afstand erg groot en zijn er microfoons nodig. Helaas is de commissiekamer geen optie. De andere ruimtes die op maandagavond beschikbaar zijn bevinden zich boven en zijn daardoor minder toegankelijk voor publiek. 
Er wordt als optie genoemd om altijd extern te gaan, maar hier zitten wel extra kosten aan. Daardoor is dat minder voor de hand liggend. De keuze om af en toe extern te vergaderen 
•    Terugkoppeling van het gesprek van het DB met wethouder Ten Brink
Het DB heeft een gesprek gehad met de wethouder over de vormgeving van het jaarlijkse gesprek in het kader van relatiebeheer. Beide partijen willen graag meer inhoudelijk met elkaar van gedachten wisselen. Het idee dat uit het gesprek kwam is om de volgende keer van gedachten te wisselen over hoe een gemeente werkt, de rol van het college, raad en adviesraad. Als tweede onderwerp werd omgaan met ouder worden/vergrijzing genoemd; hoe bereiden we ons hierop voor. Ook ombuigingen spelen daarbij een rol. Mede met het oog op de nieuwe leden is het eerste onderwerp zinvol. Er volgt een gesprek over dit voorstel en de ASD kan ermee instemmen.
Dhr. Van der Schuur stelt voor om met open mind in gesprek te gaan zonder dat iemand erop vastgezet wordt op wat ze hebben gezegd. In reactie daarop wordt genoemd dat er afspraken gemaakt kunnen worden over het al dan niet notuleren. 
Er is met de wethouder afgesproken dat ze op 24 februari om 19.00 uur een uur bij de ASD-vergadering aansluit. 
•    Eindejaarsbijeenkomst of alleen Nieuwjaarsbijeenkomst in het 1e kwartaal met afscheidsetentje: wie wil organiseren? 
De verschillende bijeenkomsten die op de planning staan worden besproken om te kijken naar de mogelijkheden om eventueel dingen te combineren.
Er wordt besloten dat dhr. Beijleveldt en mw. Diemers ook het afscheidsetentje gaan organiseren. Dit zou eventueel aansluitend kunnen op de bijeenkomst met de ambtenaren. 
De bijeenkomst over signalen ophalen en de APK van de Koepel wordt naar het 2e kwartaal verschoven. 
•    Sessie gemeente – ASD
Mw. Diemers en dhr. Beijleveldt nemen contact op met Janet Dekker en Marije Joling van de gemeente om deze bijeenkomst voor te bereiden. Een datum voor het afscheidsetentje kan daaruit volgen. 

9.    Werkgroepen
a)    Wmo
De werkgroep Wmo is niet meer bij elkaar geweest. Na de vergadering wordt met dhr. Plaatje en mw. Pit besproken wie in werkgroep Wmo (mw. Pit) gaat en wie in werkgroep Participatie (dhr. Plaatje). Daarna kan de werkgroep een vergaderschema opstellen. 
De voorzitter benoemt het verzoek van de secretaris aan alle werkgroepen om hun vergaderdata voor 2025 aan hem door te geven. 
b)    Participatie 
De werkgroep participatie heeft op 12 november vergaderd en het verslag zit bij de agendastukken. Mw. Stolker geeft aan dat de vraag over digitale vaardigheden uitgebreid is beantwoord. 
De werkgroep had ook een vraag gesteld over de deelnemerskaart van het Volwassenenfonds. Er staat een vraag op waarom je het zelf niet kunt betalen. De vraagstelling kan een drempel opwerpen. De deelnemerskaart is landelijk vastgesteld en de gemeente mag de vraag dus niet aanpassen. Wat wel goed is om te weten, is dat men de deelnemerskaart niet zelf thuis al in hoeft te vullen. Dit kan bijvoorbeeld ook met een intermediair. Dan is de drempel niet meer zo hoog. De werkgroep blijft de ontwikkelingen volgen. 
c)    Jeugd
De werkgroep is niet meer bij elkaar geweest. 
d)    Klankbordgroep OCO op 21 november
Mw. Diemers vertelt dat de klankbordgroep een presentatie heeft gekregen over wat de gemeente heeft gedaan met de extra middelen die het rijk voor dit project heeft verstrekt. (SPUK-gelden). Het heeft er onder andere in geresulteerd dat vrijwilligers en professionals meer op de hoogte zijn gebracht over onafhankelijke cliëntondersteuning door Zorgbelang.
Er zijn 2 bijeenkomsten geweest en de uitkomsten daarvan worden voorgelegd aan het college met een visie op cliëntondersteuning en een voorstel voor een vervolg op het uitgevoerde project.

10.    Afscheid mw. Stolker
Na 8 jaar lid te zijn geweest neemt mw. Stolker vanavond afscheid van de ASD. De voorzitter bedankt haar voor haar inzet en overhandigt een bloemetje.  

11.    Rondvraag
Dhr. Ruben vraagt naar de vergaderdata van werkgroep Wmo. Met de werkgroep worden de vergaderdata nog gepland.
Dhr. Plaatje vraagt of er bepaalde beleidsstukken beschikbaar zijn. Hij krijgt het advies om dit gericht in de werkgroep participatie te vragen.
Mw. Bos is naar een bijeenkomst geweest op Zorgboerderij de Balloohoeve. Ze vroegen of de ASD daar een keer kan vergaderen en ze willen dan ook een rondleiding geven. Het DB reageert positief en neemt dit mee als optie voor een externe vergadering. 
Dhr. Beijleveldt geeft aan op 23 december niet bij de vergadering te kunnen zijn. Het is dan ook het begin van de kerstvakantie. Hij vraagt of de vergadering verplaatst kan worden naar 16 december. Een deel van de aanwezigen geeft aan wel te kunnen. De voorzitter gaat inventariseren of meer leden 23 december afwezig zullen zijn. Verplaatsing heeft ook gevolgen voor de planning van de DB-vergadering en de werkzaamheden die de ambtelijk secretaris daarna uitvoert.

12.    Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 20.55 uur.