Verslag 24 juni 2024
Verslag van de vergadering van de Adviesraad Sociaal Domein (ASD) van de gemeente Aa en Hunze, gehouden op maandag 24 juni 2024 op het gemeentehuis in Gieten.
Aanwezig:
Voorzitter: dhr. Meindert Krijnsen
Secretaris: -
Leden van de ASD: dhr. Tim Beijleveldt dhr. Duncan den Boer, mw. Gerry Bos,
mw. Ellen Diemers, mw. Anne Kraanen, Mw. Rita Siegers, dhr. Henk Wilms
Ambtelijk secretaris: mw. Sabine de Groot
Namens gemeente: mw. Janet Dekker
Afwezig met kennisgeving: mw. Liesbeth Stolker en dhr. Henk Koster
1. Opening en vaststelling agenda
De voorzitter vertelt dat een paar leden afwezig zijn en licht hun afwezigheid toe. De agenda wordt vastgesteld en de voorzitter opent de vergadering.
2. Gesprek met Carin de Jonge van Impuls
Mw. Carin de Jonge is mantelzorgconsulente bij Impuls en komt om meer te vertellen over wat Impuls allemaal doet. De voorzitter heet haar van harte welkom en geeft haar het woord.
Impuls is een welzijnsorganisatie in Aa en Hunze en geeft laagdrempelig hulp aan iedereen die het aanvraagt en waar geen indicatie voor nodig is. Tinten is de overkoepelende organisatie en Impuls is daar een onderdeel van. Het doel van Impuls is om mensen te ondersteunen bij het zelf meedoen in de samenleving. De hulp die gegeven wordt is collectief en individueel. Voor de individuele gesprekken geldt meestal 5 of 6 gesprekken. Als er meer nodig is dan wordt er doorverwezen naar Attenta om op te schalen. Dit doen ze zorgvuldig en in goede samenwerking om te kijken wat mogelijk is. Opschalen naar Attenta is duurder. Als mensen wel een indicatie hebben dan kunnen ze alsnog bij Impuls terecht voor ondersteuning op andere vlakken.
Impuls heeft 6 onderdelen:
• Buurt en Dorp
Impuls zet zich in voor de leefbaarheid in het dorp met buurtwerkers en dorpscoördinatoren. Buurtwerkers worden o.a. via het MDO betrokken bij de huisartsenpraktijken. Huisartsen krijgen vaak vragen rond welzijn en sociale activiteiten. Dit wordt dan doorgezet naar Impuls zodat mensen minder contact zoeken met de huisarts en meer met Impuls.
Er zijn ook getrainde vrijwilligers actief voor buurtbemiddeling. Dit wordt altijd in tweetallen gedaan.
ANWB Automaatje is voor inwoners die voor het vervoer afhankelijk zijn van anderen. Vrijwilligers brengen inwoners van a naar b, bijvoorbeeld een doktersbezoek.
• Jeugd
• Voor de jeugd (kinderen en jongeren tot 23 jaar) is ontmoeten een belangrijk onderdeel van Impuls. Er is 1fte jongeren werk uit het regulier budget en 2,5 fte jeugd/school maatschappelijk werk uit het regulier budget. .
Vanuit de ASD wordt aangegeven dat het aantal jongerenwerkers vrij weinig lijkt en in het verleden signalen heeft ontvangen dat de jongerenwerker over belast was. Hoe zit het met de subsidie en kan er binnen het budget geschoven worden?
Projectgelden zijn tijdelijk en stoppen aan het eind. Elke jaar moet Impuls de subsidiegelden verantwoorden middels een jaarverslag en weer nieuwe subsidie aanvragen. Als het aantal uren voor de jongerenwerker te weinig is dan zal Impuls dit moeten aantonen met data en een verhaal.
• Senioren
Voor senioren zijn er activiteiten als huiskamers, Meer Bewegen Voor Ouderen en voorlichtingen.
De seniorenvoorlichting staat nu on hold, omdat de senioren van 75+ het vooral gezellig vonden en geen vragen hadden. Het gebeurde zelfs dat de senioren meer wisten dan de voorlichter. De werkwijze hiervoor wordt herzien om meer aan te sluiten bij de behoeften van 80+ers en meer te werken met een sociale kaart waarin met het aanbod kan zien en waar het te vinden is. Voor zover bekend is Attenta bezig met het maken van een sociale kaart voor Aa en Hunze.
• Mantelzorg
De mantelzorg consulent zorgt voor de registratie, advies en ondersteuning. Er wordt geprobeerd zo goed mogelijk aan te sluiten met vraag en aanbod.
Impuls zorgt ook voor de mantelzorgwaardering. Zo is er tijdens de dag van de mantelzorg € 100,- overgemaakt naar alle mantelzorgers die geregistreerd staan in het mantelzorgbestand van Impuls.
Aan de jonge mantelzorgers wordt aandacht besteed door de jongerenwerker.
Een van de ASD leden vraag of Impuls ook contact heeft met de werkgever van een werkende mantelzorger. De mantelzorger kan dit aanvragen, maar dit wordt niet vaak aangevraagd.
Sinds vorige week tijdens de Gala bijeenkomst was de lancering van de Mantelzorg app. Impuls moet dit bij de mantelzorgers nog onder de aandacht brengen. De app is met name gericht op de werkende mantelzorger, aangezien buiten kantooruren veel loketten dicht zijn.
Vanuit de ASD wordt aangegeven dat er meer aandacht zou moeten zijn voor mantelzorgvriendelijke werkgevers om ook de ondernemers zich hier meer bewust van te maken.
De mantelzorg staat erg onderdruk, omdat er steeds meer professionele zorg/hulp verdwijnt en bij mantelzorgers wordt neergelegd.
• Maatschappelijk werk
Dit gaat om kortdurende niet geïndiceerde hulverlening met individuele gesprekken, weerbaarheidstrainingen en groepsbijeenkomsten. Maatschappelijk werkers zijn aanwezig op scholen en bij de MDO van de huisartsenpraktijken. Ook zijn ze betrokken bij netwerkoverleggen en hebben een nauwe samenwerking met Attenta op het gebied van veiligheid.
• Meedoen
Dit gaat over Werk & Participatie, het VIP (Vrijwilligers Informatie Punt), Budgetcoach, Trainingen en Nieuwkomers & Statushouders
Bij alle activiteiten van Impuls samen zijn ongeveer 350 vrijwilligers betrokken. In de coronaperiode is het aantal vrijwilligers gedaald en niet op dezelfde sterkte teruggekeerd.
Is er ook een samenwerking met het sportteam van de gemeente? Het sportteam van de gemeente staat in contact met de jongerenwerker en werkt ook samen met buurtwerkers. Zo zijn er al een aantal wandelclubs en een fietsclub opgezet.
Wat is de grootste uitdaging? De mensen bereiken die je niet in beeld krijgt en daarover meer signalen ontvangen. Daarnaast is het verschil tussen Impuls en Attenta voor veel inwoners nog niet duidelijk genoeg.
3. Zaken voor overleg met de beleidsadviseurs:
a) Raadsvergaderingen
• Er is een informerende en een besluitvormende raadsbijeenkomst geweest over het armoedebeleid. Dit is inmiddels vastgesteld.
• Afgelopen donderdag was er een informerende raadsbijeenkomst over GALA. Dit was een presentatie voor raadsleden. Afgelopen woensdag was er een bijeenkomst over GALA waar ook de adviesraad voor uitgenodigd was met allerlei kraampjes, waar veel informatie werd verstrekt.
b) LTA (en wie gaat wanneer waar heen)
Voor kennisgeving aangenomen.
c) Informatie en voorlichtingsbijeenkomsten m.b.t. het sociaal domein
Op 11 juli is een online bijeenkomst over de OCO (onafhankelijke cliëntondersteuning) waar mw. Siegers naartoe gaat. Er zou nog een online bijeenkomst zijn, maar deze is afgelast vanwege te weinig aanmeldingen. Mw. Dekker vertelt dat het een landelijk probleem is om andere organisatie voor dit onderwerp te prikkelen.
d) Punten van de beleidsadviseur(s)
• Mw. Dekker heeft afgelopen vrijdag het definitieve rapport van de evaluatie van Samen maak je de route ontvangen. Er komt nog een informerende raadsbrief met een korte samenvatting van de bevindingen en actiepunten. De ASD zal hier ook een afschrift van ontvangen.
e) Vragen aan de beleidsadviseurs
-
f) Openstaande punten
-
4. Bespreken notulen van de vergadering van 27 mei 2024
De notulen worden ongewijzigd vastgesteld.
Naar aanleiding van:
• De jaarverslagen kunnen niet bij alle dorpshuizen afgeleverd worden. Het voorstel is om de jaarverslagen volgend jaar naast fysiek af te leveren, ook digitaal te versturen.
De voorzitter heeft complimenten op het jaarverslag ontvangen van Gemeentebelangen.
De actielijst wordt doorgenomen en vastgesteld.
5. Ingekomen stukken
• Jaarrekening en Bestuursrapportage 2023 van Attenta
Mw. Dekker geeft een korte toelichting. Het financieel resultaat van afgelopen jaar was negatief, maar het jaar ervoor had Attenta met een grote plus het jaar afgesloten. Dat bedrag is naar de reserves gegaan. Voor de extra CAO stijging heeft Attenta geen extra middelen gevraagd. Dit heeft Attenta zelf opgevangen vanuit de reserve.
De voorzitter noemt dat de wachtlijsten oplopen. Mw. Dekker geeft aan dat dit de aandacht heeft en dat er gesprekken lopen.
De ASD neemt de jaarrekening en bestuursrapportage voor kennisgeving aan.
• Mw. Bos heeft een mail gestuurd met het bewonersblad van de Volmacht. De Volmacht heeft een nieuwe medewerker die over veiligheid gaat, dit is een nieuwe functie bij de organisatie. Er wordt in het bewonersblad veel aandacht besteedt aan waar mensen terecht kunnen met vragen.
De ASD vindt het niet nodig om de Volmacht of deze medewerker op dit moment uit te nodigen voor een vergadering om met de hele ASD in gesprek te gaan. Er wordt besloten dat mw. Bos en Mw. Diemers een kennismakingsgesprek plannen.
6. Uitgaande stukken
• Er zijn geen uitgaande stukken.
7. Mededelingen en/of besluiten van het DB
• Gesprek van het DB met Bert Meedendorp en Janet Dekker op 4 juli a.s.: centraal daarin staat de evaluatie van de afspraken uit het traject met Zorgbelang: graag input voor dit gesprek;
De voorzitter meldt dat het DB in gesprek gaat met dhr. Meedendorp. Het is een jaarlijkse terugkoppeling om van gedachten te wisselen. Als een van de leden nog aanvullende input voor dit gesprek heeft dan kunnen ze dit aan het DB doorgeven.
• Koepel training ‘Apk-keuring voor advies- en cliëntenraden sociaal domein’: het DB staat hier positief tegenover.
Er wordt besloten om deze training samen te voegen met het onderwerp signalen ophalen uit de samenleving dat voor september gepland stond. Het voorstel is om dit in het najaar te gaan doen en met voorkeur om het op 1 dag te doen. Dhr. Beijleveldt pakt dit samen met dhr. Koster op om dit voor te bereiden.
Het bestaande actiepunt van het voorbereiden van het agendapunt signalen ophalen in de samenleving wordt daarom aangepast op de actielijst.
• Stand van zaken m.b.t. de procedure voor de vervanging van 2 ASD-leden.
Discussievraag daarbij: is het een idee om de Jongerenraad een vaste zetel in de ASD te geven (mits zij dat zelf ook zouden willen);
Vanwege de richtlijnen voor de communicatie van de gemeente kon de vacaturetekst niet in de je-vorm in de Schakel op de gemeentepagina geplaatst worden. Via een link op de voorpagina van de gemeentewebsite is de volledige tekst wel in de je-vorm geplaatst. De vacaturetekst wordt nog op facebook en LinkedIn geplaatst en kan via die kanalen verder gedeeld worden.
De discussievraag of het een idee is om de Jongerenraad een vaste zetel in de ASD te geven werd gesteld. Om ook een vertegenwoordiging vanuit jongeren in de ASD te krijgen zou dit een optie zijn, maar dan zou je ook op andere leeftijden kunnen selecteren. Je kunt ook kijken naar juist meer ervaringsdeskundigen. Ook zal het voor veel jongeren niet interessant zijn om meerdere jaren in een adviesraad te zitten.
Als na de brede werving er te weinig aanmeldingen zijn dan kan de Jongerenraad nog specifiek gevraagd worden. Mw. Diemers en Mw. Kraanen gaan vanuit de werkgroep jeugd in gesprek met de Jongerenraad om verbinding te krijgen en te bespreken of we elkaar kunnen versterken.
• Wat te doen met inkomen stukken die binnenkomen tussen het opmaken van de agenda en de ASD-vergadering zelf.
Gedachte: de secretaris houdt een overzicht bij dat in de betreffende ASD-vergadering wordt besproken, waarbij in die vergadering de keuze wordt gemaakt dit direct af te handelen of te agenderen voor de volgende ASD-vergadering.
De ASD gaat akkoord met dit voorstel. Ook is het mogelijk dat een onderwerp al vooruitlopend op die ASD-vergadering wordt opgepakt.
8. Werkgroepen
a) Wmo
Op 23 september is de volgende vergadering.
b) Participatie
De adviesaanvraag over kadernota inkomen, ontwikkeling en werk wordt deze week nog verwacht.
c) Jeugd
De werkgroep vergadert morgen.
9. Rondvraag
Mw. Diemers geeft een terugkoppeling over de Gala bijeenkomst. Allerlei op gezondheid gerichte organisaties en activiteiten stonden er met een kraampje om zich te presenteren. Het ging veel over preventie, van de Eerste 1000 dagen (waarbij de GGD mensen die zwanger willen worden al vanaf het begin in beeld wil krijgen) tot aan valpreventie voor ouderen. Het was een goede bijeenkomst maar de tijd was te kort om alles te zien wat er gepresenteerd werd.
Dhr. Beijleveldt vraagt de ambtelijk secretaris de vergaderdatum op de website aan te passen van 29 juli naar 12 augustus..
Dhr. Wilms: De term Schuifjes dicht werd vanavond door Impuls genoemd, wat houdt dit in? Het gaat over het voorkomen om geïndiceerde zorg te leveren als het ook met voorliggende zorg opgelost kan worden.
Dhr. Krijnsen heeft na lang nadenken besloten om per 1 november, 6 jaar na toetreden tot de ASD, te stoppen. De rest van de ASD laat weten dit jammer te vinden, maar begrip en respect te hebben voor deze keuze.
10. Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 21.05 uur.
©SG 27-06-2024