Voorbeeld: het sociaal team en schulden

Een voorbeeld uit de dagelijkse praktijk van Yvar, medewerker Sociaal team Aa en Hunze.

Yvar de BoerSchulden

‘Soms kloppen mensen niet rechtstreeks bij ons aan, maar doen andere instanties dat voor iemand. Zo ook voor deze alleenstaande dertiger in onze gemeente. Hij heeft een aantal jaren gewerkt, maar zit nu werkloos thuis door een reorganisatie. Door het missen van overzicht en zaken op zijn beloop te laten, heeft hij schulden opgebouwd. De GGD maakt zich zorgen en ik mag erop af.

Struisvogelpolitiek

Ik maak telefonisch een afspraak en tijdens het eerste gesprek bij hem thuis wordt duidelijk dat de administratie een janboel is. Dat moet geordend. Ik schakel via Humanitas een vrijwilliger in om hier iets aan te doen. Een aantal weken achter elkaar ga ik bij hem op bezoek. Na een aantal gesprekken beseft hij dat het zo niet langer kan. Hij ziet in dat hij met struisvogelpolitiek bezig was.

Schulden lopen snel op door incassokosten

Dat zie ik vaak bij mensen met schulden; de post wordt  niet meer opengemaakt en de gedachte is dat negeren de manier is om problemen op te lossen. Er is een slordige €10.000 aan schulden. Dit hoge bedrag komt mede door incassokosten, die bij wanbetaling snel kunnen oplopen.

Vertrouwen terug

Meneer belt zelf de kredietbank voor schuldhulp. Nu ontstaat er meer rust om zaken zoals werk en het huishouden op orde te krijgen. Hij solliciteert weer en houdt nu een huishoudboekje bij. Bij problemen met instanties bemiddel ik. Als hulpverlener heb ik hem weer op weg kunnen helpen en het vertrouwen gegeven om zaken zelfstandig op te lossen.’