Verhuur leegstaande woning
Een woning die in de verkoop staat tijdelijk verhuren.
Heeft u woonruimte leeg staan en wilt u deze tijdelijk verhuren dan moet u daarvoor een vergunning aanvragen.
Vergunning aanvragen
U kunt een vergunning aanvragen met het aanvraagformulier Vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte (pdf, 70 kB). Dit formulier kunt u:
- per e-mail verzenden naar gemeente@aaenhunze.nl;
- afgeven aan de receptie van het gemeentehuis (openingstijden);
- per post versturen naar Gemeente Aa en Hunze, Postbus 93, 9460 AB Gieten.
Voorwaarden
De woning:
- is nooit bewoond geweest, of;
- is door u bewoond geweest in de twaalf maanden voordat de woning leeg kwam te staan, of;
- is in de tien jaar voor de leegstand niet langer dan drie jaar verhuurd;
- ruimte moet leegstaan en in verkoop staan.
Duur huurovereenkomst
Bij tijdelijke verhuur op grond van de Leegstandwet gelden de normale huurbeschermingsregels niet. De huurder heeft geen huurbescherming bij beëindiging van de huur. De huurovereenkomst moet wel voor ten minste 6 maanden zijn aangegaan en er geldt een opzegtermijn van minimaal 1 maand voor de huurder en minimaal 3 maanden voor de verhuurder. De huurovereenkomst stopt automatisch als de vergunning is verlopen. Een vergunning van de gemeente is vijf jaar geldig.
Huurprijs
De gemeente bepaalt voor een te koop staande woning geen maximale huurprijs.
Kosten
€ 85,45. Dit zijn de legeskosten voor het verlenen van de vergunning voor 5 jaar.