Afvalbrengstation

Adres, openingstijden en regels van het afvalbrengstation.

Adres

Het afvalbrengstation ligt aan de Spekstoep 27, 9461 AL te Gieten.

Openingstijden

Maandag: gesloten
Dinsdag: 12.30 - 16.00 uur
Woensdag: 12.30 - 16.00 uur
Donderdag: 12.30 - 16.00 uur
Vrijdag: 12.30 - 16.00 uur
Zaterdag: 09.00 - 12.00 uur

Afval kan zonder afspraak gebracht worden.

Sluitingsdagen Afvalbrengstation 2021 

2 april: Goede vrijdag
27 april: Koningsdag
5 mei: Bevrijdingsdag
13 mei: Hemelvaartsdag
14 mei: Collectieve vrije dag
25 december: 1e Kerstdag
26 december: 2e Kerstdag
31 december: Collectieve vrije dag
1 januari 2022: Nieuwjaarsdag

Afgelasting compostdagen

Elk jaar organiseren gft-verwerkers en gemeenten gezamenlijk de Landelijke Compostdag. De dag is een initiatief van de Vereniging Afvalbedrijven. De Vereniging Afvalbedrijven laat vanwege de aanhoudende coronapandemie ook dit jaar de Landelijke Compostdag niet doorgaan. Met een derde coronagolf op komst en de zich steeds verder uitbreidende, meer besmettelijke, Britse variant van het virus, ziet de Vereniging Afvalbedrijven geen enkele mogelijkheid om dit voorjaar een dergelijk evenement te organiseren. De gemeente Aa en Hunze sluit zich aan bij het besluit dat is genomen door de Vereniging Afvalbedrijven en ziet zich genoodzaakt om de compostdag af te gelasten. We hopen dat op een ander moment de compostdag weer mogelijk is.

 

Takkenweken voorjaar 2021

 

Van 5 tot en met 23 april (weken 14, 15 en 16) kunnen alle inwoners van de gemeente Aa en Hunze hun groenafval tijdens openingstijden gratis naar het afvalbrengstation (Spekstoep 27) in Gieten brengen. Deze gratis takkenweek wordt doorgaans twee keer per jaar georganiseerd, in het voorjaar en in het najaar. Vanwege het Coronavirus is de takkenweek nu verdeeld over drie weken. Om deze takkenweken veilig te laten verlopen, zowel voor uw gezondheid als die van onze medewerkers, vragen wij u om de aanwijzingen goed op te volgen. 

 

Afvalpas

Het afvalbrengstation is alleen voor inwoners van Aa en Hunze. Als u afval inlevert, moet u uw afvalpas laten zien.

Kosten

Op het afvalbrengstation is een gratis veld en een betaalveld.

Op het gratis veld kunt u afval kwijt zoals:

  • Elektrische apparaten, zoals televisies, monitoren en andere apparaten met snoer.
  • Matrassen
  • Vlak glas, zoals spiegels, draadglas en glazen douchewanden
  • Flessen
  • Textiel
  • Asbest (voor aanmelden asbest klik hier)
  • Piepschuim
  • Metalen
  • Papier en karton
  • Kadavers
  • Klein gevaarlijk afval (KGA)

Op het betaalveld kunt u afval kwijt zoals:

  • Grofvuil
  • Hardplastic
  • Groenafval
  • Tuinhout
  • Diverse soorten bouwafval zoals gips en dakleer

Het betaalveld is alleen bereikbaar via een weegbrug. Met borden ziet u waar u welk afval kwijt kunt. Nadat u het afval heeft weggebracht, passeert u opnieuw de weegbrug. Deze weegbrug bepaalt het gewicht aan weggebracht afval. U ontvangt een weegbon met daarop de hoeveelheid afval en de datum. Er is een limiet voor de hoeveelheid afval die u op het betaalveld kosteloos kunt brengen. De limiet is 600 kilo per huishouden (afvalpas) per jaar (kalenderjaar). Brengt u meer dan 600 kilo afval per jaar? Dan betaalt u € 0,15 per kilo. Het verschuldigde bedrag kunt u in het weegkantoor per pin betalen.

Asbest

Als u asbest naar het afvalbrengstation wilt brengen moet u een melding doen. Dat moet ook voor op asbest lijkend materiaal (eterniet). Na deze melding ontvangt u een bevestiging. Met deze bevestiging kunt u verpakkingsmateriaal en waarschuwingsstickers asbest bij het afvalbrengstation halen. Meer informatie hierover staat op de pagina Slopen.

Op het afvalbrengstation moet u zelf, met twee personen, het verpakte asbest deponeren in de asbestcontainer. Om veiligheidsredenen mogen de medewerkers van het afvalbrengstation hier niet mee helpen.

Regels

De belangrijkste zaken die de inwoners van Aa en Hunze moeten weten zijn:

  • Als u afval wilt brengen naar het afvalbrengstation, heeft u altijd de afvalpas nodig;
  • Probeer het afval zoveel mogelijk gescheiden op de aanhanger mee te nemen. Dan bent u sneller klaar op het afvalbrengstation;
  • Bij het wegen moet uw voertuig helemaal op de weegbrug te staan, dit voorkomt weegfouten;
  • Het in- en uitwegen moet altijd met dezelfde afvalpas te gebeuren;
  • Maximaal 600 kilo afval per jaar is gratis. Brengt u meer? Dan betaalt € 0,15 per kilo;
  • Betalen kan alleen met pin. Contante betaling is om veiligheidsredenen niet mogelijk.
  • Kinderen onder de 12 jaar moeten in de auto blijven.
  • Niet meer dan 10 auto's tegelijk op het afvalbrengstation.