Scholen weer open in Aa en Hunze: “Kinderen en leerkrachten verdienen een groot compliment”

Sinds 11 mei mogen basisschoolkinderen weer naar school. En dat was spannend voor zowel kinderen, ouders als leerkrachten. Bij de scholen in Aa en Hunze is alles goed verlopen. Een terugblik.

Handen wassen

Tafeltjes schoonmaken, aparte ingangen en een stuk of tien keer per dag je handen wassen: er komt nogal wat kijken bij een schooldag op de Bonnerschool. Volgens directeur Jelle Elzinga waren al deze maatregelen wel even wennen voor de kinderen, maar ging het al snel heel goed: “We maakten de kinderen zelf verantwoordelijk voor bijvoorbeeld het wassen van hun handen en het schoonmaken van hun tafeltje. Dan zie je dat ze het snel oppakken. Voor de overige maatregelen hielp het dat we een protocol hadden en deze op tijd communiceerden met ouders.” De Bonnerschool werkt met een halve bezetting, dat betekent zo’n 60 leerlingen per dag. Elzinga ziet dat de kinderen blij zijn om weer naar school te gaan: “Ze vonden het de eerste dag natuurlijk wel spannend, maar al snel was het als vanouds. We hadden van alles voorbereid om weer kennis te maken met elkaar na zo’n lange tijd, maar de meeste kinderen wilden zo snel mogelijk weer bezig met rekenen en taal!”

Ouders

Jeroen Kleyberg, directeur van Stichting PrimAH, krijgt van andere scholen in Aa en Hunze vergelijkbare signalen: “Alles is prima verlopen. Iedereen had veel zin om naar school te gaan. Kinderen, collega’s en natuurlijk ook ouders.” Want die laatste groep, zo beaamt Kleyberg, heeft het de afgelopen tijd ook niet altijd makkelijk gehad: “Er is enorm veel van ouders gevraagd. Thuisonderwijs geven aan je kinderen is behoorlijk pittig, zeker als je het niet gewend bent. Het is des te knapper om te constateren dat de kinderen bij zijn met hun stof. Dat verdient een groot compliment.” 

Videobellen met twintig leerlingen

En hoe is het nu voor leerkrachten? “Leerkrachten hebben de kinderen natuurlijk ontzettend gemist!”, vertelt Elzinga. “Al liep het afstandsonderwijs ook goed.” Volgens Elzinga werd er wel een flinke krachtsinspanning gevraagd van leerkrachten: “Het is niet niks, videobellen met 20 kinderen. En als de kinderen bij het maken van huiswerk hulp nodig hadden of ze kwamen ergens niet uit, dan stond er altijd een leerkracht klaar om te helpen. Die persoonlijke aandacht is erg belangrijk geweest.“ Kleyberg ziet ook nog een groot voordeel van het afstandsonderwijs: “De digitale vaardigheden van de kinderen en leerkrachten zijn met sprongen vooruit gegaan. Dat is een mooie bijkomstigheid van een lastige periode.” Nu fysiek onderwijs weer gestart is, krijgen ook de leraren te maken met extra maatregelen. En dat is af en toe best lastig, constateert Elzinga: “Vooral het afstand houden tijdens het lesgeven en in vrije situaties. Leerkrachten zijn toch geneigd om kinderen te helpen met een lastige som of opdracht. Maar ze doen hun best en het gaat over het algemeen erg goed.”  

Compliment

Bas Luinge, wethouder onderwijs, is trots op de manier hoe het onderwijs in Aa en Hunze omgaat met de maatregelen: “Ik wil alle scholen en leraren in Aa en Hunze een groot compliment maken. In de afgelopen periode is alles goed gegaan met digitaal onderwijs. Dat hebben de scholen erg knap opgepakt. De omschakeling naar fysieke lessen was spannend, maar ook dat verloopt soepel. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan, dus een compliment is op zijn plek! Voor de kinderen is het ontzettend fijn om weer naar school te gaan. Hopelijk blijft het goed gaan met de coronacijfers en kunnen scholen straks weer toe naar een volledige bezetting.”  

Bij de Bonnerschool zijn de lessen weer volop bezig

Op de Bonnerschool in Gieten zijn de lessen op school weer volop begonnen.