Gemeente Aa en Hunze goed op weg met digitale toegankelijkheid

De gemeente Aa en Hunze scoort goed op digitale toegankelijkheid. Dat is de conclusie van Stichting Accessibility die onlangs een 0-meting uitvoerde voor de website www.aaenhunze.nl. Wel zijn er nog een aantal aandachtspunten. Samen met inwoners wil de gemeente hier verder aan werken.

Digitale toegankelijkheid

Door digitaal toegankelijk te zijn zorg je ervoor dat iedereen, ongeacht functiebeperking, gebruik kan maken van de dienstverlening. Mensen die bijvoorbeeld slechtziend, blind of laaggeletterd zijn moeten zonder hulp hun weg kunnen vinden in de digitale informatie van de gemeente. Het gebruiken van juiste kleurcontrasten, een logische structuur op webpagina’s en begrijpelijk geschreven teksten helpen daarbij.

Goede kleurcontrasten, te veel PDF-documenten

Stichting Accessibility voerde een 0-meting uit om te zien waar de gemeente Aa en Hunze momenteel staat. Uit het onderzoek kwam naar voren dat het kleurcontrast en het kunnen inzoomen op teksten goed gaat. Ook is de hele website met het toetsenbord te bedienen. Aandachtspunten zijn het ontbreken van beschrijvingen bij afbeeldingen, het niet altijd automatisch vullen van formulieren en de grote hoeveelheid PDF-documenten die niet altijd toegankelijk zijn. 

Samenwerken met ervaringsdeskundigen

De gemeente Aa en Hunze sprak begin dit jaar de ambitie uit een toegankelijke gemeente te willen zijn. Digitale toegankelijkheid is hier een belangrijk onderdeel van. Wethouder Co Lambert is blij met de inzichten van het onderzoek: “Het laat zien dat we als gemeente goed op weg zijn, maar we zijn ons ervan bewust dat er nog verbeterpunten zijn. Daar gaan we mee aan de slag. Met hulp van ervaringsdeskundigen willen we de toegankelijkheid van de digitale dienstverlening verder verbeteren”.