Rioolverstopping: Hoe wordt het opgelost?

Een verstopt huisriool is erg vervelend. In zo’n situatie zijn twee vragen van belang: Waar zit de verstopping en wie lost het probleem op?

Het is belangrijk om te weten of de verstopping de verantwoordelijkheid is van uzelf of van de gemeente. Daar komt u achter door het erfscheidingsputje op te graven. Het erfscheidingsputje geeft de eigendomsgrens aan tussen het particuliere deel (uw eigen deel, omdat u grondeigenaar bent) en het gemeentelijke deel.

In de gemeente Aa en Hunze zijn ruim 11.000 aansluitingen op het gemeentelijk riool. De gemeente is vanwege dit grote aantal niet altijd op de hoogte van een verstopping en is daarom afhankelijk van de signalen van inwoners. Wanneer de verstopping in het gemeentelijke deel van de rioolaansluiting blijkt te zitten lost de gemeente het probleem kosteloos op.

Hoe komt u erachter of de verstopping zich bevindt in het eigen deel of in het gemeentelijk deel?

Hier kunt u zelf op een eenvoudige manier achter komen. Een ontstoppingsbedrijf inschakelen is dus niet nodig.
U moet hiervoor de volgende stappen volgen:

  • U graaft de erfscheidingsput op. Waar ligt dit putje? Op www.aaenhunze.nl/rioolaansluiting kunt u de rioolaansluiting van uw perceel downloaden. Staat uw adres er (nog) niet tussen? Bel dan met de gemeente via 14 0592.
  • Indien bij een verstopping het betreffende putje leeg blijkt te zijn, dan zit de verstopping in het gedeelte van de bewoner en komt de gemeente niet in actie. U zult dan zelf de verstopping moeten verhelpen of op uw kosten een gespecialiseerd bedrijf moeten inhuren.
  • Staat daarentegen het putje vol rioolwater, dan zit de verstopping in het gemeentelijk gedeelte en kunt u deze rioolverstopping melden via het formulier ‘rioolverstopping of rioolpompstoring melden’ op de website www.aaenhunze.nl. Na het versturen van het formulier ontvangt u een ontvangstbevestiging. Vervolgens wordt u per e-mail op de hoogte gehouden van de status van de zaak. Gaat het om een melding die met spoed behandeld moet worden? Dan kunt u het beste gebruik maken van onze storingslijn. Het storingsnummer van de gemeente is (0592 – 26 77 33), dat 7 dagen per week en 24 uur per dag bereikbaar is. De gemeente lost het probleem dan voor u op.

Door deze simpele stappen uit te voeren kunt u voorkomen dat u een ontstoppingsbedrijf inschakelt terwijl de reparatiekosten door de gemeente betaald konden worden. Als u echter zonder eerst zelf onderzoek te hebben verricht, op uw kosten al wel een bedrijf heeft ingeschakeld, zal de gemeente uw gemaakte kosten niet meer vergoeden.