De Gemeentepolis: zorgverzekering voor lage inkomens - tot 130% van het minimum inkomen
Aanvragen kan nog tot en met 31 december 2022
In 2023 kunnen inwoners van de gemeente Aa en Hunze in aanmerking komen voor de Gemeentepolis. De Gemeentepolis bestaat uit een basisverzekering, een aanvullende verzekering en een tandartsverzekering.
Wat is de Gemeentepolis?
De Gemeentepolis is een collectieve zorgverzekering voor mensen met een laag inkomen. Deze heeft vaak uitgebreide vergoedingen, speciaal voor mensen met een chronische ziekte of beperking. Ook zijn er pakketten voor mensen die weinig zorgkosten hebben.
Hoeveel kost een Gemeentepolis?
De Gemeentepolis is goedkoper dan een ‘normale’ zorgverzekering. De Gemeentepolis bestaat uit een basisverzekering en een aanvullende verzekering. De aanvullende verzekering is vaak uitgebreid met extra vergoedingen, bijvoorbeeld voor brillen, fysiotherapie en medicijnen. De Gemeentepolis is voordeliger omdat de gemeente meebetaald aan deze zorgverzekering. Ook geven de zorgverzekeraars zelf meestal korting.
Voor wie is de Gemeentepolis?
De Gemeentepolis is er voor inwoners met een inkomen tot 130% van het minimum. Dit was 120%, maar is voor aankomend jaar opgehoogd. Hieronder de geldende netto inkomensbedragen.
Jonger dan 21 jaar | Bedrag per maand 130% van de bijstandsnorm, incl. vakantietoeslag) |
Alleenstaande (met of zonder kinderen) | € 1.348,26 |
Gehuwd of samenwonend, één of beide jonger dan 21 jaar | € 1.769,59 |
21 jaar tot pensioengerechtigde leeftijd | |
Alleenwonende alleenstaande (ouder) | € 1.419,22 |
Gehuwd of samenwonend | € 2.027,45 |
Pensioengerechtigde personen | |
Alleenwonende alleenstaande (ouder) | € 1.576,98 |
Gehuwd of samenwonend, één of beide pensioengerechtigd | € 2.135,30 |
Hoe vraag ik de Gemeentepolis aan?
Op www.gezondverzekerd.nl kiest u voor gemeente Aa en Hunze. Dan worden de verschillende pakketten getoond waaruit u kunt kiezen. Als u een pakket heeft gekozen volgen een aantal vragen die u moet beantwoorden om zo bij het juiste pakket voor u te komen.
Hulp nodig bij aanvragen?
Het adviesloket van Impuls Welzijn kan u ook helpen bij het invullen van de aanvraag. Het loket is hiervoor geopend op dinsdag 27 december van 9.00 tot 12.30 uur. Hiervoor kunt u telefonisch via (0592) 24 59 24 of per mail adviesloket@impulsaaenhunze.nl een afspraak maken. Wij willen u vragen om vooraf gebruik te maken van de keuzehulp op de website van www.gezondverzekerd.nl.
Ook kunt u contact opnemen met Werkplein Drentsche Aa via telefoonnummer 0592 39 16 00.