Verslag adviesraad 27 januari
Verslag van de vergadering van de Adviesraad Sociaal Domein (ASD) van de gemeente Aa en Hunze, gehouden op maandag 27 januari 2025 op het gemeentehuis te Gieten.
Aanwezig:
Voorzitter: Mw. Rita Siegers
Secretaris: dhr. Henk Koster
Leden van de ASD: dhr. Tim Beijleveldt, dhr. Duncan den Boer, mw. Gerry Bos, mw. Ellen Diemers, mw. Anne Kraanen, dhr. Bart Plaatje, dhr. Marthijs Ruben, dhr. Geert van der Schuur, dhr. Henk Wilms
Ambtelijk secretaris: mw. Sabine de Groot
Namens gemeente: mw. Janet Dekker
Afwezig met kennisgeving: mw. Janneke Pit
Opening en vaststelling agenda
De voorzitter heet iedereen van harte welkom en opent de vergadering. De agenda wordt aangevuld met bij punt 2.d de stand van zaken over de Sociale kaart.
De voorzitter geeft het woord aan dhr. Koster om een mededeling te doen. Dhr. Koster geeft aan de adviesraad niet meer te kunnen combineren met alles wat er rondom zijn gezondheid speelt en heeft daarom besloten te gaan stoppen. Hij zal niet per direct stoppen, maar zal dit gefaseerd doen om alles netjes af te werken en over te dragen (per 1 februari met de werkgroep Jeugd en uiterlijk per 1 mei met de ASD). Dat wordt jammer gevonden, maar er is begrip voor zijn besluit.
Daarmee komt de vraag ter tafel of iemand uit de ASD de rol van secretaris en/of penningmeester over wil nemen. Het verzoek aan alle leden om hierover na te denken.
Zaken voor overleg met de beleidsadviseurs:
a) Raadsvergaderingen
Op 19 december was er een informerende raadsbijeenkomst met de grote gesubsidieerde instellingen. De raadsleden werden geïnformeerd over grote ontwikkelingen, de jaarverslagen en subsidieaanvragen van de instellingen Attenta, Icare, Bibliotheek, Impuls en het ICO. Op het laatste moment werd besloten dat de raadsbijeenkomst toch openbaar was. Mw. Bos en mw. Siegers waren erbij aanwezig. De bijeenkomst is als erg prettig ervaren door de raadsleden en de instellingen. Het gaat waarschijnlijk nog een vervolg krijgen.
Vlak voor de raadsbijeenkomst zijn er nog stukken in het RIS gezet. De voorzitter heeft dit in het archief in Teams gezet. Als het leden niet lukt om in Teams te komen dan kunnen ze contact opnemen met de ambtelijk secretaris.
b) LTA Mw. Dekker vertelt welke relevante onderwerpen er voor de ASD op de LTA staan. Dit alles is wel onder voorbehoud.
- 30 januari: vaststelling van de re-integratieverordening Participatiewet;
- 13 februari: de Zienswijze Sociale agenda Nij Begun (besluitvormend);
- 13 februari: het Rekenkameronderzoek laaggeletterdheid (opiniërend); 6 maart besluitvormend;
- 20 maart: de Sturingsmonitor 2025 (besluitvormend);
- 3 april: de verordening bekostiging leerlingenvervoer (opiniërend); 17 april besluitvormend.
c) Informatie en voorlichtingsbijeenkomsten m.b.t. het sociaal domein
Geen
d) Punten van de beleidsadviseur(s)
- Stand van zaken Sociale Kaart:
Mw. Dekker laat een voorproefje zien van hoe de Sociale Kaart eruit komt te zien. Voordat het live gaat wordt het nog getest door de gemeente en de Toegankelijkheidsraad. Als vanuit de ASD ook leden mee willen testen dan kunnen ze dit doorgeven aan mw. Dekker. - Brief doorcentralisatie Beschermd wonen:
Er is een brief de deur uit gegaan met het besluit van het college en de toelichting daarop. De brief ontvangt de ASD binnenkort.
e) Vragen aan de beleidsadviseurs
- De klantreis Gehandicaptenparkeerkaart in kader van het project dienstverlening;
Mw. Dekker geeft een presentatie over het project dienstverlening en de klantreis Gehandicaptenparkeerkaart (GPK). Het doel van het project dienstverlening is een dienstverlening die in lijn is met wat de klant verwacht. Het is een continu proces, zodat de gemeente continu feedback kan vragen en interne processen bij kan stellen. In de klantreis worden alle contactmomenten in het proces in kaart gebracht met alle ervaringen van de inwoners over hoe zij kijken naar het proces. Dat wordt in een tijdlijn gezet en daar wordt een hartbeat van gemaakt. Een opvallend punt is dat de doelgroep voornamelijk uit inwoners met ouderdomsklachten lijkt te bestaan, terwijl de veronderstelling was dat het voornamelijk om inwoners met een handicap zou gaan. Vanuit Europese wetgeving zitten er strenge eisen aan de GPK. Als je 100 stappen kan zetten dan kom je niet in aanmerking. Aa en Hunze ging er soepeler mee om, maar dit leverde bij onder andere verhuizingen naar buurgemeenten veel bezwaarprocedures op bij die buurgemeenten. Met alle informatie die de gemeente heeft opgehaald wordt gekeken naar waar het al goed gaat en wat verbeterd kan worden.
f) Openstaande punten
Geen.
Bespreken notulen van de vergadering van 23 december 2024
De notulen en de actielijst worden vastgesteld. Naar aanleiding van de notulen:
- Dhr. Koster en mw. Siegers hebben op 12 februari een overleg met de Toegankelijkheidsraad.
- De declaraties zijn ingediend, maar de secretaris heeft hier veel werk aan gehad. De voorzitter stelt voor om het dit jaar eerder aan te leveren en dat leden eerder aan de bel trekken als het invullen problemen oplevert.
- Dhr. Plaatje en mw. Kraanen kijken samen naar de communicatie inclusief de sociale media van de ASD. Dit onderwerp wordt voor de volgende vergadering geagendeerd.
Ingekomen stukken
- Uitnodiging van Zorgbelang Drenthe om op 11 februari mee te praten over de toekomst van de acute zorg in Noord-Nederland (voor 28 januari a.s. aanmelden);
Mw. Bos heeft zich hiervoor opgegeven. - De prestatieafspraken tussen gemeente en woningcorporaties en huurdersorganisaties / Onderzoek Seniorvriendelijkheid Vereniging Eigen Huis: ASD-groepje naar laten kijken?
Dhr. Van der Schuur en dhr. den Boer kijken naar de stukken en koppelen terug aan de ASD. - De beleidsbrief van de GGD / artikel DVHN GGD 7 januari: ter informatie en bespreking in de werkgroepen Jeugd en Wmo;
Er wordt afgesproken dat de werkgroepen Jeugd en Wmo de stukken gaan bestuderen en bespreken dit in de werkgroep. De werkgroepen kunnen in hun vergadering hier vervolgens vragen over stellen aan de betreffende beleidsadviseurs. - Artikel nieuw bestuur Humanitas: ter informatie.
Werkgroep Participatie zoekt uit of het voor de ASD interessant is om zich door Humanitas te laten informeren over wat Humanitas doet. - Brief uitkomsten CEO Jeugd 2023
In de werkgroep Jeugd is dit niet van tevoren aangekondigd/besproken. De werkgroep gaat de uitkomsten bespreken en het traject evalueren met de beleidsambtenaar.
Uitgaande stukken
Geen uitgaande stukken.
Mededelingen en/of besluiten van het DB
- Gesprek met de wethouder in de vergadering van februari a.s.;
Voor het overleg met de wethouder is besloten om een ‘ met de benen op tafel’ gesprek te houden met als hoofdonderwerp ‘Hoe werkt de gemeente’: over de besluitvorming, beleid en de rollen van college, raad en adviesraad. Als tweede onderwerp is genoemd ‘Wat kan de gemeente doen om mensen voor te bereiden op dat er steeds meer ouderen zijn terwijl er ook minder zorg en dienstverlening beschikbaar is?’ - ASD-vergadering december 2025 verplaatsen van 22 naar 15 december;
De vergadering wordt van 22 december verplaatst naar 15 december. Verzoek aan de ASD leden om dit zelf in hun agenda aan te passen. - Gezamenlijke sessie met de ambtenaren als vervolg op de sessie met Zorgbelang Drenthe in 2023: stand van zaken;
Er is een aantal data door de gemeente voorgesteld. Iedereen wordt verzocht zo snel mogelijk te reageren op de poll die al tijdens de vergadering in whatsapp is gezet. - Afscheidsdiner oud ASD-leden stand van zaken.
Er wordt besloten het afscheidsdiner toch op een andere dag te doen dan de bijeenkomst met ambtenaren. Dhr. Beijeleveldt en mw. Diemers nemen contact op met de 5 oud-leden en versturen een datumprikker. Mw. Dekker en mw. Ten Brink worden ook uitgenodigd.
Werkgroepen
a) Wmo
Dhr. Ruben heeft voor het eerst de werkgroepvergadering bijgewoond en vertelt hoe hij dit ervaren heeft. Het was vooral een kennismaken en het was veel informatie. Veel wat in de werkgroep besproken is, werd in deze vergadering uitgebreider besproken.
Een van de onderwerpen in de werkgroepvergadering was de huishoudelijk hulp. De werkdruk voor de huishoudelijke hulp is gigantisch. Leveranciers hebben problemen om alle hulp te kunnen leveren vanwege te weinig personeel en er is steeds meer vergrijzing. Er wordt gekeken naar mogelijkheden om de huishoudelijke hulp toekomstbestendiger te maken. Hierbij wordt onder andere gekeken naar het abonnementstarief, samenwerking tussen verschillende organisaties die huishoudelijke hulp leveren en hulpmiddelen zoals robotstofzuigers en dekbedden zonder hoes.
b) Participatie
De werkgroep heeft op 11 februari weer een vergadering.
c) Jeugd
De werkgroep heeft op 6 februari een vergadering.
D) OCO
De Onafhankelijke Clientondersteuning (OCO) is in de werkgroep Wmo aan de orde geweest. De klankbordgroep heeft in november om tafel gezeten om uitkomsten twee bijeenkomsten door te spreken en een conceptstuk dat nu naar verwachting maart/begin april naar het college gaat.
Rondvraag
- Mw. Bos: Zijn er afspraken over onkosten rondom deelname aan workshops en dergelijke? Als het gratis is kun je je aanmelden, als het minder dan € 100,- kost dan melden bij de secretaris en bij bedragen vanaf € 100,- dan de vraag bij het DB neerleggen of dit mogelijk is. Houdt wel bij waar je aan deelgenomen hebt, ook al was het gratis. Dit kan relevant zijn voor het jaarverslag van de ASD.
- Een themasessie over het ravijnjaar met de hele ASD kost rond de € 1000,-, maar er is ook een bijeenkomst op 11 maart waar je als individueel lid voor aan kan melden. De kosten van die bijeenkomst zijn rond de € 125,- euro.
- Mw. Diemers: Het onderwerp zorginfarct is een onderwerp wat speelt en bij meerdere werkgroepen terugkomt. Als we signalen tegenkomen, wat doen we daar dan mee? We zijn er om advies te geven over het gemeentelijk beleid, maar wat als er te weinig mensen zijn om de zorg uit te voeren? Kunnen we hierover een advies uitbrengen aan de gemeente? Dit kan in een werkgroep worden geagendeerd, om hierover van gedachten te kunnen wisselen met de beleidsambtenaren.
- Dhr. Plaatje vindt het onderwerp jonge arbeidsmigranten die opzoek zijn naar een toekomst interessant om naar te kijken wat we daar als adviesraad mee kunnen. Het is een doelgroep waar nu weinig tot geen zicht op is. Er wordt voorgesteld om dit in de werkgroep te bespreken.
- Dhr. Wilms: Hoe vangen we het gat van dhr. Koster op? Hebben we nog iemand op de reservelijst staan? Bij de laatste sollicitatieronde is er inderdaad met iemand afgesproken dat we zijn/haar gegevens voor een bepaalde periode zouden bewaren. Mw. Diemers neemt contact met die persoon op.
Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 21.37 uur.