Verslag adviesraad 28 april

Verslag van de vergadering van de Adviesraad Sociaal Domein (ASD) van de gemeente Aa en Hunze, gehouden op maandag 28 april 2025 op het gemeentehuis te Gieten.

Aanwezig:   

Voorzitter:            Mw. Rita Siegers
Secretaris:            dhr. Henk Koster
Leden van de ASD:    mw. Gerry Bos, mw. Janneke Pit, dhr. Geert van der Schuur en dhr. Henk Wilms
Ambtelijk secretaris:    mw. Sabine de Groot                 
Namens gemeente:        mw. Janet Dekker 
Afwezig met kennisgeving:    dhr. Tim Beijleveldt, dhr. Duncan den Boer, mw. Ellen Diemers, 
mw. Anne Kraanen, dhr. Bart Plaatje, dhr. Marthijs Ruben

Opening en vaststelling agenda.

De voorzitter heet iedereen van harte welkom.
Er zijn meerdere afmeldingen vanwege diverse redenen. Desondanks kan de vergadering doorgaan aangezien er geen besluitvormende punten op de agenda staan.
De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld

Zaken voor overleg met de beleidsadviseurs

a)    Raadsvergaderingen;
-
b)    Relevante punten uit de LTA;
Er zijn geen veranderingen in de LTA ten opzichte van de vorige vergadering. 
c)    Informatie en voorlichtingsbijeenkomsten m.b.t. het sociaal domein;
•    Er komt een bijeenkomst over de woonzorgvisie. De ASD ontvangt binnenkort een uitnodiging. 
•    De ASD ontvangt waarschijnlijk rond de zomer een formeel adviesaanvraag over de verordeningen Jeugd en Wmo. Het voorstel is om in een vooroverleg de voorgenomen wijzigingen door te nemen. 
•    Bijeenkomst omgevingsvisie
Mw. Bos en Mw. Siegers hebben deze bijeenkomst bijgewoond. Dit onderwerp is interessant voor de ASD omdat er een gezondheidscomponent in zit. Het ging veel over woningen, maar ook over gezondheid en gezond leven. Met betrekking tot gezond leven ging het met name over dat je meer kunt doen aan preventie.
•    In Annen was er een bijeenkomst van het Digitaal Café en Seniorweb. Mw. Siegers meldt dat het een leuke bijeenkomst was over digitalisering en senioren de mogelijkheden van ondersteuning te leren van omgaan met digitalisering. Er komt steeds meer aandacht voor digitalisering en de problemen die mensen hiermee hebben. 
d)    Punten van de beleidsadviseur(s);
-
e)    Vragen aan de beleidsadviseurs; 
-
f)    Openstaande punten.
g)    Afscheid mw. Dekker en dhr. Koster
Er wordt uitgebreid aandacht besteed aan het afscheid van mw. Dekker en 
dhr. Koster. Beiden worden hartelijk bedankt voor hun inzet en de positieve bijdragen die zij leverden aan de ASD.

Bespreken notulen van de vergadering van 31 maart 2025 

Verslag wordt ongewijzigd vastgesteld. 
De actiepuntenlijst wordt doorgenomen en vastgesteld.

Ingekomen stukken

•    Beantwoording raadsvragen GroenLinks over Onderwijs- en Cultuuraccommodatie Gieten 
Dit gaat over de accommodatie in Gieten, verantwoording van het afvallen van de beoogde accommodatie in het Nassau College. Een definitieve oplossing is nog niet in zicht. 
•    Verzoek deelname werkgroep laaggeletterdheid
Er ligt een nuttige nota, waarbij de vraag is wat je wil bereiken en hoe je de resultaten dan meet. Hoe doe je dat en hoe betrek je mensen daarbij? Op 8 juli is de eerste bijeenkomst van deze werkgroep. Dhr. Van der Schuur meldt zich aan om vanuit de werkgroep participatie hieraan deel te nemen. De voorzitter geeft dit door.
Dhr. Beijleveldt heeft aan de voorzitter laten weten ook graag mee te denken. Mw. Bos zou na de vakantie wel deel willen nemen.

Uitgaande stukken

•     Er zijn geen uitgaande stukken.

Communicatie en social media

•    Stand van zaken. 
Beide leden die dit zouden voorbereiden zijn niet aanwezig. Dit punt wordt doorgeschoven naar de volgende vergadering. 

Mededelingen en/of besluiten van het DB

•     Voorstel tot aanpassing van het Huishoudelijk Reglement:
o    Werkzaamheden secretaris/penningmeester: linken aan art. 7 en art. 8. Bijvoorbeeld door in de kop van beide artikelen op te nemen ‘zie uitwerking in bijlage C’;
o    Bijlage B moet nog worden aangepast in verband met de verhoging van de vergoedingen;
Het overzicht met werkzaamheden van de secretaris/penningmeester is aangevuld met de taak ‘stukken in Teams zetten’. Verder zijn er geen wijzigingen in dit al eerder gedeelde document.
Het voorstel is om dit als bijlage te koppelen aan het Huishoudelijk Reglement. 
De vergoedingen in het Huishoudelijke Reglement moeten ook nog worden aangepast. Verzoek aan de secretaris om dit aan te passen. Het is een verwerking van wat eerder al is besproken. 
•    Spelregels Adviesraad delen met de Koepel/andere gemeenten;
Destijds heeft de ASD samen met gemeente deze spelregels opgesteld onder begeleiding van Zorgbelang. Mw. Dekker is bij een bijeenkomst voor beleidsadviseurs van de Koepel geweest. De meeste adviesraden/gemeenten hebben niets op papier staan. De spelregels zijn in overleg met de voorzitter naar de Koepel gestuurd om anderen te kunnen informeren. 
•    Klankbordgroep OCO opheffen? (toelichting door mw. Siegers);
De klankbordgroep was ingesteld voor het project. Het project is nu afgerond, dus kan de klankbordgroep worden opgeheven. Via de werkgroep Wmo zal een vinger aan de pols worden gehouden. 
•    Verspreiding Jaarverslag 2024;
De fysieke jaarverslagen worden verdeeld. In het overzicht staat wie voor welke verspreiding verantwoordelijk is.
•    Vervanging Henk K. in de werkgroep Jeugd.
Er staat een actie uit dat mw. Diemers in juni contact opneemt met de persoon die op de reservelijst staat. Hij/zij zal ook aansluiten bij de werkgroep Jeugd.
Vanuit de werkgroep is er nog geen vertegenwoordiging in de agendacommissie (AC). Het plan is nu dat het DB een concept agenda van het AC/DB overleg naar de werkgroep stuurt, zodat de werkgroep hun input kan geven voor de agenda van de algemene vergadering. Het is belangrijk dat deze werkgroep ook aan de voorkant meedenkt. Er moet nog een contactpersoon aangewezen worden.
•    Dhr. Plaatje 
De voorzitter deelt mede dat dhr. Plaatje heeft besloten om te stoppen met de ASD en geeft een toelichting over zijn besluit. Hij wilde vanavond afscheid nemen, maar is verhinderd.
Dit betekent dat er weer een vacature is. Er wordt besloten om na de zomervakantie te gaan werven, omdat dit vaak de meeste reacties oplevert. 
Dhr. Van der Schuur neemt de rol van secretaris en penningmeester op zich. 
Mw. Pit had toen ze begon al interesse in de werkgroep Participatie. Met het vertrek van dhr. Plaatje wil ze graag overstappen naar deze werkgroep. 

Werkgroepen

a)    Wmo;
Iedereen heeft het verslag kunnen lezen. Er zijn geen vragen over.
b)    Participatie;
De volgende vergadering is op 13 mei om 15.30 uur. 
c)    Jeugd.
Er is nog geen verslag van de vergadering beschikbaar. Er zijn op dit moment weinig actuele punten. 

Rondvraag

•    Mw. Bos meldt dat ze niet bij de volgende vergadering aanwezig kan zijn. 
•    Dhr. Van der Schuur heeft gehoord dat er in de omgevingsvisie een stuk is geschrapt over gewasbeschermingsmiddelen. Is dit ook een aandachtspunt voor ons vanuit het gezondheidsoogpunt? De ASD wordt waarschijnlijk niet officieel om een advies gevraagd, maar mogelijk komt er wel een mogelijkheid om op de omgevingsvisie te reageren. Bij de cultuurnota was dit ook het geval. Het is goed om dit te blijven volgen. Het wordt toegevoegd aan de actiepuntenlijst. 
•    Er volgt nog een discussie over arbeidsmigranten. Dhr. Plaatje heeft zich hierin verdiept. De werkgroep Participatie zal dit onderwerp meenemen naar het overleg en desgewenst nog ruggespraak houden met dhr. Plaatje over zijn zienswijze omtrent het nut van dit onderwerp voor de gemeente.  

Sluiting

De voorzitter sluit de vergadering om 21.26 uur.