Uittreksel BRP

Een uittreksel uit de BRP is een officiële verklaring dat u in de gemeente woont. U kunt een uittreksel nodig hebben als u zich wilt inschrijven bij een woonstichting, als u uw auto wilt overschrijven of bij een echtscheiding.

 Online aanvragen     Afspraak maken

Aanvragen

U kunt een uittreksel BRP op de volgende manieren aanvragen
•    Online: u vult het formulier aanvraag uittreksel BRP in met DigiD en krijgt het uittreksel binnen enkele werkdagen thuisgestuurd.
•    Aan de balie van het gemeentehuis, u kunt hiervoor online een afspraak maken.

Meenemen

•    Geldig paspoort, rijbewijs of Nederlandse identiteitskaart.
•    Als u het uittreksel voor iemand anders aan wilt vragen, heeft u een schriftelijke machtiging1 nodig. Ook moet u een kopie van zijn/haar legitimatiebewijs meenemen

Machtiging

U kunt ook iemand machtigen om een afschrift of uittreksel voor u af te halen.
•    De gemachtigde moet meerderjarig zijn;
•    De gemachtigde heeft een brief met toestemming machtiging en reden van verzoek;
•    Deze brief moet door beiden zijn ondertekend;
•    De gemachtigde heeft een geldig identiteitsbewijs en een kopie van uw geldige identiteitsbewijs. 

Kosten

•    Online uittreksel BRP: gratis
•    Balie uittreksel BRP: € 9,00
•    Meertalig/internationaal uittreksel BRP € 12,10 

Aanvraag voor advocaat, notaris, gerechtsdeurwaarder een overheidsinstantie

Bent u advocaat, notaris, gerechtsdeurwaarder of werkt u bij een overheidsinstantie? En heeft u van een inwoner een bewijs nodig dat deze persoon in de gemeente Aa en Hunze ingeschreven staat? Dan kunt u met eHerkenning een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) aanvragen. 

Uittreksel BRP aanvragen (met eHerkenning)